106 Guimary and Masson

that the Guild was active in organizing factories in the Bay Area and established a

Egnfg\ﬁt:g rirﬁ'a.ni.ze agricultural workers in Suisun, California (Lai, “Organizations of

49. The argument is not a new one, for Henry Pelling, discussing the absence of

a working-class consciousness in the United States, writes that 1t “is in g.)lart a

roduct of ethnic and racial rivalries.” See Henry Pelling, American Labor (Chicago:
niversity of Chicago Press, 1960), 221,

THE CHINESE PRESS IN THE UNITED STATES
AND CANADA SINC%}V\?S%&%\SNAR II: A DIVERSITY

Newspapers have been published in North American Chinese com-
munities for more than 130 years. After passing through a
nonpolitical phase during the nineteenth century, the Chinese
community press was predominantly concerned with China politics
during the first half of the twentieth century, when Chinese na-
tionalism stirred Chinese in the United States and Canada.

Beginning at the turn of the century there developed a great
debate among politicians and intellectuals in China over the coun-
try’s fate in the face of the breakdown of the traditional order,
Western imperialism, and foreign domination. This was reflected in
the overseas Chinese newspapers founded by the three principal po-
litical factions-the Kuomintang (KMT),! or Nationalist party of
China, the Chee Kung Tong, and the Constitutionalist party of
China.? Each backed different groups in China. However, in 1927,
when the KMT established at Nanking (Nanjing) a single-party
government that ruled all of China, all opposition political parties
were banned. Correspondingly the political rivals of the KMT in
the Chinese American and Chinese Canadian communities dwin-
dled in numbers, as did the influence of their news organs. By the
late thirties their once widespread network of newspapers in the
Chinese communities had shrunk considerably. From the late
twenties fo the thirties, however, intraparty struggles within the
KMT intensified. Party branches abroad were split into left- and
right-wing factions, which then founded newspapers speaking for
their positions.

During this pericd an increasing number of middle-class Chi-
nese had interests rooted in the United States and Canada. They



108 H. M. Lai

became the audience for a few newly founded newspapers that were
not affiliated with any Chinese political party. By 1940 the first
daily speaking for the Chinese Marxist left-wing in North America
also began publication. However, at the beginning of World War II
about half of the total number of the daily newspapers in American
and Canadian Chinese communities in 1941 were KMT organs (see
table 1).3 During the decades after World War II, great changes oc-
curred in the Chinese American and Chinese Canadian communi-
ties, gradually changing this orientation in the community press.
The resulting modifications in format and coverage are covered by
this essay.

Table 1. Daily Newspapers in United States and Canads, 1943

CITY NEWSPAPER POLITICAL AFFILIATION

Chicago San Min Morning Paper KMT righl-wing faction

Honolulu Liberty News/Chwe You Shin Pd" KMT lel-wing faction
New China Daily .
Sun Chung Kwack Chinese Constitutionaliat party
United Chinese News” KMT right-wing lection

New York China Daily News no party affiliation; lef of center
Chinese Journal of Commerce Wany affiliation; middle of the road
Chinase Nationalist Daily/Mun Hey Yat Po T leNt-wing faction

Chinese Republic News Chee Kung Tong

San Francisco Chinese Nationalist Daily/Kuo Min Yat Po  KMT lel-wing faction

Chinese Times Chinese American Cilizens Alliance
Chinesa World/Sal Gai Yat Po Chinese Constitionalist party
Chung Sai Yat Po no party afTiliation; right of center
Young China Moring Paper T nght-wing faction

Toronto Chinese Times/Hung Chung Shih Pao Chee Kung Tong
Shing Wah Daily Nows KMT right-wing laction

Victoria New Republic/Sur Min Kok KMT right-wing faction

Vancouver Chinese Times/Tai Hon Kung Po Chee Kung Tong

2 Daily publication 1843 and afler, b Daily publication 1941 and &fter. ° Daily publication 1942 and after.

Chinese Press in U.S. 108

THE DOMINATING INFLUENCE OF CHINA POLITICS, 1941-
1970

China politics was a dominating influence on the Chinese
community press during World War II and afterward into the six-
ties. During the war the Kuomintang, by virtue of its position as a
branch of the ruling political party in China, could monitor and
control public opinion in the Chinese American and Chinese Cana-
dian communities. In the name of support for the war effort, the
party ensured that the press, along with Chinese organizations and
institutions in the communities, provided unquestioning support to
the KMT and the Nationalist government. Errant editors were
called to task for apparent transgressions. For example, Gilbert
Woo, then an editor at Chinese Times and a critic of the Nationalist
government, once wrote an article in which he placed the Chinese
equivalent of quotation marks around Chiang Kai-shek’s title,
Generalissimo. Woo was summoned to the War Relief Association
to explain his action, which appeared to question the legitimacy of
Chiang’s leadership. Woo also reported another occasion when
Chinese Times published an article in which the Rice Bowl program
to raise money for war relief was labeled undistinguished. Alleging
that this hurt the war relief effort, the China War Relief Associa-
tion demanded that Chinese Times apologize.! In this climate of
highly charged nationalistic fervor, few editors dared to risk being
accused of being “unpatriotic,” and all hastened to conform to KMT
views.

Thus by the forties San Francisco's Chung Sai Yat Po and Chi-
nese Times, both unaffiliated with the KMT, came under the con-
trol of strongly pro-Nationalist chief editors. In New York KMT ad-
herents purchased the liberal Chinese Journal of Commerce in
1943. Renamed the Chinese Journal, the paper become the second
KMT party organ in New York.? Two additional New York publica-
tions established by pro-Nationalists also appeared. Chin-Fu Woo,
former editor of the KMT organ Mun Hey Yat Po, founded the
widely read Chinese American Weekly in 1941.% In 1943 another
faction led by Yun Shan Yu split off from Mun Hey Yat Po and soli-
cited capital from KMT members in the United States to establish
China Tribune.

After World War II China was torn by civil war between the
KMT and the Communists. Political repression, corruption, and
rampant inflation in the KMT-ruled areas led to widespread disaf-
fection and war weariness. But very little of this was admitted by
the KMT-dominated press. As the worsening condition became
known through other sources, criticism of the Nationalist regime



110 H.M. Lai

began to appear in the few Chinese newspapers opposed te the
KMT. On the conservative side were the remnants of the Con-
stitutionalist party and Chee Kung Tong newspaper network.
Three of these papers were still influential: (1) Honolulu’'s New
China Daily Press, which became a daily during the war with the
support of wealthy entrepreneur Quon Chun (C. Q. Yee Hop); {(2)
San Francisco’s Chinese World, which Chun revitalized in 1945 by
purchasing the facility and placing the paper under the manage-
ment of former New China Daily Press editor Dai Ming Lee (who
reversed the paper’s declining circulation by attracting readers dis-
enchanted with KMT rule in their ancestral land);® and (3) Van-
couver’s Tai Hon Kung Po, which was the only Chinese daily serv-
ing the then-largest Chinese community in Canada.

The left, with limited financial resources and supporters, at
first focused its efforts on China Daily News of New York. During
this period Gen. Feng Yuxiang, who had become estranged from
Chiang Kai-shek and had come to the United States after World
War II, had rallied a coalition of left and liberal opponents of the
Nationalist government. In New York in 1947 he founded the
League for Peace and Democracy in China (LPDC), which urged an
end to the Chinese civil war and promoted democratic reforms in
China. General Feng was supported by China Daily News and
China Tribune. In San Francisco LPDC members Frances Leong,
K. Y. Ja, and others began tc raise capital to publish the daily
Qiaozhong Ribao, which supported the coming new regime in
China.? However, LPDC member Henry Tsol was one step ahead of
the group when he began publishing China Weekly in San Francis-
co in May 1949 to give the largest Chinese community in North
America a left-wing newspaper.

The Post-World War II Era

World War II marked an important turning point in the status
of the Chinese in the United States and Canada. The United States
Congress repealed the Chinese Exclusion Act in 1943; in 1946
Canada repealed its Chinese exclusion law.}* Many Chinese Ameri-
cans and Chinese Canadians participated in the war effort. Starting
in the late forties, discriminatory laws in the United States and
Canada began to be repealed one by one. Opportunities opened for
American and Canadian Chinese to participate equally in main-
stream society. As the Chinese middle class, with interests rooted in
the United States and Canada, began to increase in numbers,
newspapers expressing its point of view began to appear.

Chinese Press in U.S. 111

One of the earliest was Chinese Pacific Weekly in San Francis-
co, established in October 1946 by Gilbert Woo, Yuk Ow, and other
Chinese American liberals.}! This paper viewed the world from the
perspective of American citizens. In 1948 businessman Thomas
Tong started another newspaper, the weekly Chinatown Shopper,
with Herbert Lee and Kew Yuen Ja as editors.!?2 However, reflect-
ing the relative weakness of the new middle class, these publica-
tions had a small circulation and exerted only limited influence in
shaping public opinion. During the late forties both of these papers
translated from the Western press items that were critical of condi-
tions in Nationalist China.

The KMT tried to exert pressure to muffle these critics. KMT
adherents spread rumors accusing Chinese Pacific Weekly of being
a Communist organ, making it difficult for the fledgling weekly to
get advertisements and subscribers. However, by making personal
financial sacrifices, the editors persevered and the paper slowly
gained a following among more open-minded elements of the com-
munity and became a respected liberal voice for more than three
decades until editor Gilbert Woo’s death in November 1979. China-
town Shopper was not as fortunate. In its sixth issue on November
20, 1948, Ja wrote an editorial hailing a Communist-led new politi-
cal consultative conference as the nursemaid nurturing the birth of
a democratic new China.!® This essay brought on heavy KMT pres-
sure on advertisers, and the paper ceased publication after only
seven issues, giving the shortage of newsprint as the excuse for its
demise.

As the situation in China deteriorated for the KMT regime and
the chorus of dissent grew louder, the KMT stepped up its efforts to
assert its suzerainty over Chinatown. In October 1949 KMT-hired
hoodlums broke up a meeting celebrating the founding of the Pec-
ple’s Republic of China (PRC). The next night leaflets threatening
key members of the opposition press on the left were distributed.!t
However, despite this strategy Joe Yuey, Lok Yip, Sam Wah You,
and others joined the Qiaozhong Ribao group to outbid a KMT
group for the historic but ailing Chung Sai Yat Po.'* This became
the first daily in the West to support the new Chinese government.
Under the guidance of chief editor Jiliang Ma, Chung Sai Yat Po set
a somewhat more moderate tone than the more stridently pro-
Communist China Weekly.!® In the case of New York’s China Tri-
bune, however, Kuomintang pressure was effective in discouraging
advertisers and circulation. The paper closed in 1950 and the facil-
ity was sold to KMT members belonging to the C. C. (Ch’en Kuo-fu
and Ch’en Li-fu) clique. Veteran KMT journalist Kung-chan P’an
was installed in charge of the revived paper in 195117



112 H. M. Lai

The Effects of the Cold War

The Korean War and the McCarthy anticommunist hysteria
played key roles in helping the KMT to deal telling blows to the po-
litical opposition in the Chinatowns. After the Nationalists were
routed in the civil war in 1949, the tattered remnants of the gov-
ernment retreated to Taiwan, while other adherents fled to the
United States, Canada, and other countries around the world. The
newly founded PRC allied itself with the USSR, which was already
engaged in a cold war with the West. When the PRC came to the
aid of the North Koreans during the Korean War, the United Na-
tions, at the urging of the United States, branded China the
“aggressor.” After the war ended in 1953, relations between the
United States and the PRC remained antagonistic for the next two
decades.

This situation worked to the advantage of the KMT in the
United States and Canada. After Chinese troops entered the Ko-
rean War, jittery subscribers and advertisers withdrew wholesale
from Chung Sai Yat Po, and it had to cease operating in January
1951. At the same time China Weekly became a casualty of the war
when a jittery Chinese Pacific Weekly declined to continue provid-
ing typesetting and printing services for the paper.!® The liberal
Chinese Pacific Weekly also became more circumspect in expressing
its views on events in China. Neither did the KMT spare its oppo-
nents on the right. Its adherents threatened the Chinese World
with violence, and for a time the newspaper had to hire Pinkerton
guards to keep a twenty-four-hour watch over its office.!®

China Daily News, however, was the primary target for the
anticommunist warriors. During and after the Korean War, Kuom-
intang-hired hoodlums physically forced news vendors to stop han-
dling the paper. The United States government then accused the
newspaper of alleged violation of the Trading with the Enemy Act
because it ran advertisements from two Hong Kong banks con-
nected with the PRC. The advertisements promoted remittance
services for Chinese Americans who wanted to send money to rela-
tives in China. In 1955 the paper was convicted and fined $25,000
and managing editor Eugene Moy was given a one-year jail sen-
tence.?® During this period immigration authorities also deported
several of the newspaper’s officers and editors. These acts of
intimidation, along with the anticommunist hysteria of the era,
caused a precipitous drop in the newspaper's circulation, and it
changed to semiweekly publication in 1963.

With dissenting voices in the Chinese communities effectively
cowed or silenced by the mid-fifties, the Chinese community press

Chinese Press in U.S. 113

essentially conformed to a rigid pro-KMT, stridently anticommu-
nist orthodoxy. News organs maintained the myth of the Taiwan
regime as the legitimate ruler of China and referred to Taiwan as
Free China. They continued to reckon dates based on years since
the founding of the Republic of China (1912 is year 1 of the Repub-
lic). Chinese geographic terms were frozen in their 1949 forms—for
example, these papers continued to refer to the PRC capital Beijing
as Peiping.?! The PRC was almost never identified by its official
name. Most often its government was referred to simply as
“Communist bandits” or, more moderately, as “Chinese Commu-
nists.”

Newspapers established during this period also generally con-
formed to this mode. In New York Chin-Fu Woo founded United
Journal in 1952. In 1955 Free China Daily was founded in San
Francisco, funded partially by the Voice of Free China, with stu-
dents from China as the intended target audience. In 1962 KMT
members Shing Tai Liang and Bat Nau Dou founded the China
Times in New York.22 In turn, it was sold to another KMT sup-
porter, Siu King Chan. In 1964 Chan worked with Doon Wong
(connected with the defunct Kuo Min Yat Po in San Francisco) and
others to set up a national daily newspaper. The paper was to be
published in New York, Chicago, and San Francisco.2 In Vangouver
Kenneth Wu, former editor at the KMT organ New Republic, and
others established the Chinese Voice in 1954. The same year KMT
supporter Charlie Young also founded Chinese Free Press.®

In Canada, where the anticommunist hysteria never reached
the same heights as it did in the United States, there were also new
organs supporting the PRC. In 1961, after the first visit of the
Company of Chinese Classical Theatre of the PRC to Canada,
members of Vancouver’s Chinese Youth Association were inspired
to found the semimonthly Da Zhong Bao. In 1966 another pro-PRC
biweekly, Chinatown Commercial News, was started by members of
Toronto’s Chinese Welfare Society.? Although their circulations
were limited, these publications, operating on shoestring budgets
and with volunteer help, offered alternative perspectives on China
politics.

The Decline of the Chinese Press

From the end of World War II through the sixties the Chinese
community press was in decline. Accelerating the trend already be-
gun before World War II, more and more of the younger American-
born generation had become illiterate in their ancestral language.
Readership for Chinese newspapers had only limited growth, as



114 H. M. Lai

older Chinese passed away and the number of newcomers was still
limited due to restrictive immigration laws. In Honolulu, where
Chinese were already entering the mainstream and Chinese
newspapers had been on the decline even before World War IJ, this
situation was further exacerbated by the fact that Chinese-lan-
guage schools were closed by government order during the war.

The KMT party press was among the earliest to feel this
effect—from the late forties through the sixties the beleaguered
Nationalist government was not in a position to provide financial
sub.sxdles. The first to succumb was Honolulu's Liberty Press,
which ceased publication around 1947. Soon afterward its rival,
United China News, reorganized as United Chinese Press in 1951.
Next to fall, in 1958, was New York’s strife-ridden Mun Hey Yat
Po. North of the border, Victoria’s New Republic moved to the
more populous Vancouver the same year in the hope of bettering its
circulation.® San Francisco’s Kuo Min Yat Po reorganized as
Chinese Daily Postin 1953 but could not stem the downward slide.
It stopped publication in 1958 and reopened in 1959, only to close
permanently in 1960. Its facility was used later as the western
office of China Times. By 1967 Chicago's only newspaper, San Min
Morning Paper, also closed its doors. Although the party faithful
rmsed funds to resuscitate the paper in 1970, the attempt failed
within one year. During the same period Young China of San
Francisco had incurred debts amounting to more than $100,000
and was tottering on the brink of bankruptcy. In 1970 Taiwan’s
KMT organ, Central Daily News, and American party members
came to the rescue by raising $150,000 to purchase and reorganize
the paper.?

Other pro-KMT newspapers fared no better. Canada’s Chinese
Free Press existed for only a few months. By 1957 San Francisco’s
Free China Daily had ceased publication. The China Times’ am-
bitious plans for a national paper also came to naught. When its
San Francisco edition expired after a year, the paper was left with
New York and Chicago editions only.

_ The attrition rate among the conservative opposition press was
just as severe. As early as 1948 New York’s Chinese Republic News
had to shut down operations. In Toronto Hung Chung Shih Pao
soon found the cost too great to continue publication in the city’s
still small Chinese community and quit in_1956, leaving Van-
couver’s Tai Hon Kung Po as the lone Chee Kung Tong organ in
North America. New York Chee Kung Tong members attempted a
xl‘%‘ggal by establishing Min Chih Journal in 1960, but it folded in

Chinese Press in U.S. 115

For a time the only remaining Constitutionalist party organ on
the North American continent, the Chinese World, flourished under
Dai Ming Lee. Lee was ambitious to organize a third political force
in China politics outside the KMT and the Communist party. In
1949 he tried to expand his political base by initiating an English
section in the paper. However, whatever benefits Lee gained by this
move were more than offset by an ill-considered move to establish a
New York edition in 1957. The financial losses incurred by this
venture—the New York edition closed down in 1959—adversely af-
fected operations of the San Francisco head office. After Lee died in
1961, the newspaper slid steadily downhill. In 1969 the paper gave
up.2®
P By 1970 the Chinese community press had declined to a low
point. Even though the Chinese population had increased since the
forties, there were only thirteen locally owned and published Chi-
nese-language dailies in the United States and Canada, as com-
pared to eighteen in 1943 (see table 2).

THE RESURGENCE OF THE CHINESE PRESS, 1970 TO THE
PRESENT

Changes in American and Canadian societies after World War
IT opened more opportunities for Chinese and other minorities.
This struggle for equal treatment in mainstream society fostered a
growing sense of community among Chinese in both countries. This
spirit of unity was exhibited as early as 1957, when the United
States government investigation of immigration fraud among the
Chinese led to the first National Conference of Chinese Communi-
ties in America to discuss immigration issues.? In 1965 the United
States had revised immigration laws, putting Chinese on an equal
basis with other national groups. Canada followed in 1967. With
the relaxation of immigration restrictions came an upsurge in
immigration from Hong Kong and Taiwan. The Chinese population
in the United States grew from 237,214 in 1960 to 435,062 in 1970;
in Canada it jumped from 58,197 in 1961 to 118,815 in 1971. Sub-
sequently the number of Chinese immigrants increased even more
dramatically due to these changes: (1) the resumption of immigra-
tion from maintand China after Canada and the United States re-
sumed diplomatic ties with the PRC in the seventies, (2) the large
influx of ethnic Chinese refugees from the Indochina peninsula
beginning in the late seventies, and (3) the assigning of a separate
United States annual immigration quota of 20,000 to Taiwan from
1982 on. By 1987 the Chinese population in the United States
swelled to an estimated 1.4 million, while the number of Canadian



116 H.M. Lai

Chinese jumped to about 340,000.% Chinatowns became bustling
places, taking on the appearance of little Hong Kongs, little
Taipeis, and little Saigons.

Table 2. Deily Newspapers in the United States and Canada, 1970

CITY NEWSPAPER POLITICAL AFFILIATION
Chicago China Times pro-Kucmintang
Honclulu New China Daily Pross Chi Constituli iat
United Chinese Press Ku:):;s:u:;uutuuomln party
New York City China Times Kuominta
Chinese Journal f(r:;m‘::iﬁlng e
China Tribune . pro-Kuomintang
Sing Tao Jih Pao (East Coast edition) no party affiliation; right of center
United Journal

no party affiliation; right of center

San Francisco Chinese Times Chinese American Citizens Alliance
Sing Tao Jih Pao (West Coast edilion) no party afTiliation; right of center
Young China Morning Paper Kuomintang

Toronto Shing Wah Daily News Kuomintang

Vancouver Chinese Times/Tal Hon Kung Po Chee Kung Tong
Chinese Voice no party aifiliation; right of center
New Republic Kuomintang

Nationally Distributed Newspapers

The spirit of unity achieved by Chinese in America by the six-
ties, combined with the new wave of immigrants, made the appear-
ance of national papers expressing common goals a logical next
step. The idea of national distribution was not new. Most daily
newspapers had long serviced subscribers outside their immediate
areas. As a practical consideration, however, subscribers were usu-
ally limited to areas not served by competing local Chinese news-
papers, which would naturally have the advantage of more timely
coverage. Thus magazines and weeklies, not having the same con-
straints as dailies, were the first to distribute successfully to differ-

Chinese Press in U.S. 117

ent Chinese communities. One of the earliest, as well as one of the
most successful and influential, was Chinese American Weekly.
Other periodicals during the forties and fifties also took the same
marketing approach.® By the late fifties the communication and
transportation system in the United States had improved to such
an extent that some daily publishers were encouraged to expand
beyond the local market. As stated previously, both San Francisco’s
Chinese World and New York’s China Times tried to establish na-
tional papers as part of their political strategy. But in a pericd of
decline for Chinese newspapers these attempts were unsuccessful. A
contributing cause was that inadequacies in the air transportation
system often raised havoc with publishing schedules by delaying de-
livery of printing mats sent from one office to the other.3? Thus
more capital, as well as technological improvements, had to be
available before national publication could be successfully achieved.

Even before the relaxation of immigration laws, a newcomer
entered the picture, a harbinger of the tremendous changes in-
creased immigration would bring to the Chinese community press.
In 1963 Sally Aw Sian, daughter of Aw Boon Haw of Tiger Balm (a
medicinal ointment used extensively by Chinese for minor ail-
ments) fame, had inherited Sing Tao Jih Pao, her father's newspa-
per enterprise in Hong Kong. A shrewd businesswoman, she began
to air freight Sing Tao Jih Pao to San Francisco in 1961 in order to
develop the North American market. The paper soon became a suc-
cess, reaching out to the increasing number of Hong Kong im-
migrants eager to keep up with developments in their former home.
By 1970 the paper had established separate editions for the western
and eastern United States by contracting with William Chang in
San Francisco and Edward So in New York to handle editorial
functions, publication, and distribution in their respective areas.
These editions basically used feature items and news stories taken
from the Hong Kong home-office edition of the newspaper and
added to these local advertisements and a page or two covering
community news. The paper subsequently started eastern and
western Canadian editions in Toronto and Vancouver, respectively,
and also began publishing in Australia and Europe to become the
first worldwide Chinese newspaper.® This newcomer introduced a
somewhat higher standard of professional competence than had
previously existed in the local press, which was constrained by lim-
ited capital and low circulation. Also, by using smaller sized type,
the newspaper packed in more reading material than did existing
community newspapers. Politically this paper has leaned right of
center, favoring the Taiwan regime over the PRC.



118 H M. Lai

In the early seventies Sing Tao Jih Pao was the only paper to
distribute successfully on both coasts. Because the paper then had
only limited local coverage, it cut into community-based papers’
circulation only marginally. All shared in the expanded market cre-
ated by the increasing Chinese population. During this period San
Francisco’s Chinese Times lay claim to one of the highest circula-
tions of any Chinese newspaper in the United States. Printed on
four large sheets folded in half, it was then one of the papers with
the greatest number of pages.®® At this time New York’s Chinese
population was undergoing a phenomenal growth as an increasing
number of immigrants chose to settle on the Eastern seaboard.
This situation benefited existing newspapers such as United
Journal 3

But this favorable situation abruptly changed with the entry of
World Journal. By the seventies the United States and the PRC had
reached a rapprochement. Given the general ineffectiveness of ex-
isting party organs in reaching the public, Taiwan authorities felt
that a stronger presence was needed in North America. In early
1976 Tih-wu Wang established World Journal in the United States
with an initial investment of $600,000. Wang was a standing com-
mittee member of the KMT in Taiwan, as well as publisher of one
of Taiwan’s leading newspapers, the United Daily News. According
to an editorial in World Journal’s initial issue, the paper intended
“to serve the interest of the Chinese community and to promote
friendly relations between the people of the United States and of
Nationalist China in Taiwan.”® Using the latest technology in
satellite transmission, the paper published simultanecus editions in
New York and San Francisco. In both format and content it was far
superior to existing local papers. The only newspaper to publish
seven days per week, World Journal became widely regarded as the
semiofficial voice of the Taiwan regime, supplanting the earlier
party organs.

The entry of this giant with ample financial resources caused
consternation among community-based dailies, which saw it as a
serious economic threat. Editors of several pro-Nationalist news-
papers in New York jointly protested to the Taiwan government,
but to no avail.3 New York’s China Post, which had begun publish-
ing a West Coast edition in San Francisco for about a month, felt it
prudent to beat a hasty retreat. In a parting shot the final editorial
stated bitterly: “We are presently faced with an unfair competitive
situation, and also receiving heavy pressure. The United States of
course is a society with free enterprise. Those who have the means
can invest. It is the survival of the fittest. But, there should be some
limitations to this competition. In this case a foreign government

Chinese Press in U.S. 119

office organized a reception to give publicity for the paper. Further,
how is it that [the paper] has special privileges under the regula-
tions controlling foreign exchange so as to be able to transfer &
large sum outside the country (i.e., Taiwan]. This is not only unfair
to the Chinese overseas. In reality it is also a disservice to the hard-
working people of Taiwan.”? '

Notwithstanding the disgruntlement of the conservative press,
the publication of World Journal began a new era wherein
nationally distributed newspapers, well financed with large sums of
capital from abroad, fought for a share of the Chinese n}arket in
North America. The same year the major pro-Natwr}allst I-_Ic?ng
Kong daily, Wah Kiu Yat Po, established a North American edition
in New York. Another major Taiwan paper, China Times (not to be
confused with the community-based paper of the same nan'le),
owned by Chi-chung Yu, also a member of the KMT's standing
committee, began publishing a weekly in 1977. It became a daily in
1982. In 1980 Taiwan Times published Far East Times in San
Francisco. In 1981 Taiwan immigrant Tao Chen founded Interna-
tional Daily News in Los Angeles.* In 1982 Chao-chu Fu f:opnded
Centre Daily News in New York as the North ,Amencan edition of
Hong Kong's Centre Daily News.*! Hong Kong's pro-PRC Wen Wei
Pao and Ta Kung Pao also began publishing North American edi-
tions that included some local coverage, but they played only a mi-
nor role in the Chinese community. '

Neither Wah Kiu Yat Po nor Far East Times could capture
enough readers to remain in print for long. Wah Kiu Yat Po reor-
ganized as China Voice Daily around 1978, but the latter closed
down during the early eighties. Far East Times lasted from 1980 to
1982. Chi-chung Yu's China Times, however, became for a while
World Journal’s most formidable rival and was especially appealing
to intellectuals. But China Times abruptly ceased publication 1n
1984 without any warning. It was widely speculated that a political
struggle in Taiwan KMT inner circles was the cause of its dexmge.‘ﬂ
Some of China Times' former staff members founded China Times
Weekly, a well-edited pro-Taiwan news magazine that in the mid-
eighties is the only Chinese weekly news magazine published in the
United States. Coverage features political issues of Taiwan, main-
land China, and the American Chinese communities. Recently there
has been talk of revival of the daily format in North America by fall
1989 or early 1990.4 ]

The increased competition among the Chlqese_-language news-
papers proved to be a boon for the readers. Daily issues of the na-
tional papers increased from 16 pages in the seventies to 24 or 28
pages in the eighties. World Journal on occasion runs to as many as



120 H. M. Lai

48 to T2 pages, plus a Sunday magazine section. Typically an issue
covers international news, business, entertainment, and sports,
with an emphasis on America, Canada, local communities, PRC,
Taiwan, and Hong Kong. Issues also include literary, historical, and
other feature articles. In some areas World Journal publishes {wice
daily. In each major Chinese community, such as San Francisco,
Los Angeles, New York, Toronto, and Vancouver, different local
editions offer a community news section focusing on local events.

International Daily News was the first of these well-financed
papers to use multicolored headlines to attract readers. In 1983 it
also began publishing Chinese Weekly Post, a magazine supple-
ment distributed with its weekend edition. These moves were
quickly emulated by the rival China Times and World Journal 4
Sing Tao Jih Paco waited until 1989. Centre Daily News, however,
decided against publishing a Sunday supplement.

These nationally distributed publications make use of the latest
advances in communications technology, such as satellites, to link
various offices across the country to each other or to a home office
halfway around the world, thus enabling editions in all cities to use
the same typeset pages. To tailor an edition for a specific city re-
quires merely typesetting a page of local community news and local
advertisements for allotted spaces. But cost-effective computer
typesetting technology requires the investment of large amounts of
capital, which are usually unavailable to most community-based
newspapers.

A distinguishing characteristic of these national newspapers is
that they maintain editorial and business offices and, in some cases,
printing plants in several cities. In addition, instead of waiting pas-
sively for news releases to be delivered to the offices, as had been
the customary practice of Chinese newspapers in the past, these of-
fices send reporters to cover local events. This competition has
forced existing community-based newspapers to follow the example
of the national newspapers. Thus news coverage has improved to
some degree.

Many staff positions have been filled by the numerous intellec-
tuals and university students who have come recently from Taiwan,
Hong Kong, and the PRC. Some of these people have had journal-
ism training, thus improving the quality of reporting. Many others,
however, are relatively unfamiliar with issues and personalities in
the Chinese communities of the United States and Canada and thus
their coverage often lacks depth.

Another pernicious factor frustrating in-depth reporting is the
concern over offending the sensitivities of powerful community
groups and thus affecting circulation and advertising revenue. One

Chinese Press in U.S. 121

editor recounted how, when Sing Tao Jih Pao in New York covered
a dispute over tong extortion in 1984, a gang leader visited the edi-
tor's office, placed a loaded pistol on his desk, and suggested that
the reporter be taken off the story. In February 1989 Centre Daily
News fired reporter Ying Chan after the powerful New York Chi-
nese American Planning Council (formerly Chinatown Planning
Council) complained to the editor about her coverage of a labor dis-
pute involving the council and of Vietnamese Chinese protests that
occurred when the council awarded a medal to former Secretary of
State Henry Kissinger.®

Aside from the national newspapers, other papers abroad also
entered the growing North American market but took a different
marketing approach to minimize capital investment. In 1975 Hong
Kong’s Ming Pao Daily News, Sing Pao Daily News, and Hong
Kong Daily News (renamed Sino-American Daily News in the
United States) began printing and distributing in North America.
Ming Pac Daily News and Sing Pao Daily News are non-partisan in
their coverage of the PRC and Taiwan news. During the seventies
the former was especially popular with readers because of its cover-
age of events in the PRC as the country emerged from throes of the
Cultural Revolution. On the other hand, Sino-American Daily
News attracted other readers by publishing news items of a sensa-
tional nature. In 1984 Hong Kong Economic Journal began distri-
bution in the United States as the Overseas Chinese Economic
Journal. In 1985 Beijing’s People’s Daily also began printing an
overseas edition in the United States. This last move, however, was
more as part of the PRC’s propaganda effort than for any economic
gain. In 1989 came Taipei’s Liberty Times. Unlike the newspapers
mentioned in the preceding paragraphs, these papers all reprint
items from their home office issues, rearranged somewhat for the
overseas editions. They do not include local news. _

The interest exhibited by foreign newspapers in entering the
North American market stimulated the growth of a new service.
William Chang, who handled the West Coast edition of Sing Tao
Jih Pao from the late sixties until the mid-seventies, formed
Chinese Newspapers Consolidated Sales, Inc. This firm subse-
quently solicited lucrative contracts to print and'dlstnbgte Ming
Pao Daily News, Sing Pao Daily News, Sino-American Daily News,
Overseas Chinese Economic Journal, Ta Kung Pao, Wen Wei Pao,
and Liberty Times. (Starting in early 1989, however, Ming Pao In-
ternational {Canada) Ltd followed the example of Sing Tao Jih Pao
and began publishing a Vancourver edition of Ming Pao Daily News
in an attempt to capture a larger share of the rapid growing Cana-
dian market.) The printing of People’s Daily’s overseas edition is



122 H. M. Lai

shared between San Francisco and New York printing firms con-
?ectied with San Francisco Journal and China Daily Ngews, respec-
ively.

gglﬁgGING POLITICAL INFLUENCES, 1970 TO THE PRE-

From the early seventies to the late eighties tensions ease -
tween the PRC and the United States and (gl‘anada. As signs poi(}mt]?eed
toward improved relations between the United States and main-
land Chma}, Maurice Chuck, John Ong, and others established the
weekly Chinese Voice in San Franciseo in 1969. It was the first pa-
per in the area to openly support the PRC since the fifties. How-
ever, the management overestimated its financial capabilities and
cl}anged.prematurely to daily publication in 1971. When circulation
did not increase, financial difficulties gave rise to internal dissen-
sion which finally led to the paper’s demise in 1972. It was suc-
ceeded by the weekly San Francisco Journal, founded by Maurice
Chuck in the same year.

As tensions between the PRC and the West continued to relax,
New York’s China Daily News resumed daily publication in 1977.
The better political climate enabled the paper to increase its circu-
lation and advertisers somewhat. In 1978 the paper stationed a re-
porter in San Francisco and published an airmail edition for dis-
tribution in the area, with the ultimate aim of establishing a West
Coast edition. But after eight years this effort was abandoned when
there was no appreciable growth in subscriptions and sales.*

Friendlier bonds between mainland China and the West also
led to more sympathetic coverage in Sing Tao Jih Pao's East Coast
edition toward the PRC. This appeared to contribute to the concern
of Sing Tao Jih Pao’s conservative management in the Hong Kong
home office that it was losing editorial control over its North Amer-
ican derivatives. During the mid-seventies Sally Aw Sian initiated
lengthy legal proceedings to recover management of first the West
Coast and then the East Coast edition.?” After a negotiated settle-
ment a core of former employees from Sing Tac Jih Pac’s East
Coast edition founded the pro-PRC Peimei News in 1978.4 Around
1982 this paper became one of the first dailies to adopt the PRC
standard of running Chinese text in horizontal lines from left to
right in accordance with Western practice. But it soon had to bow
to custom and reverted to the traditional vertical columns reading
from right to left. For a brief period in 1983 the paper also pub-
lished an edition in Toronto.

Chinese Press in US. 123

In 1979 the PRC began relaxing domestic political and eco-
nomic policies. By 1981 it also began wooing Taiwan toward peace-
ful reunification with the mainland. In turn Taiwan lifted martial
law by 1987 and began easing restrictions on contacts with the
mainland. Attitudes in North American Chinese communities be-
gan to change even more with the increased opportunities to con-
tact friends and relatives and to forge business connections on the
Chinese mainland. This was reflected in less strident political
rhetoric and relatively more balanced reporting of news on main-
land China and Taiwan even in such organs as the pro-Taiwan
World Journal and the pro-PRC China Daily News. Symbolic of the
changing attitudes in the Chinese community was the fact that
both Sing Tao Jih Pao and International Daily News at the begin-
ning of the eighties were still reckoning dates in term of years since
the founding of the Republic of China, with the corresponding year
a.d. indicated in parenthesis. After the mid-eighties both papers
used only the year reckoned in accordance with the Gregorian cal-
endar. Thus by the mid-eighties, the PRC-Taiwan conflict had ap-
parently receded to a position of secondary importance in press
coverage. However, China politics continued to lurk in the back-
ground to exert an influence, as exemplified by the incidents de-
scribed below. International Daily News claims to be a nonpartisan
newspaper, its editorials often criticizing both the Taiwan KMT
and the PRC governments. It was the only Chinese American news-
paper to assign a reporter to accompany President Reagan during
his visit to the PRC in 1984. The newspaper’s policy, however, in-
curred the displeasure of Taiwan authorities. In 1987, the Taiwan
Garrison Command arrested Ya-ping Lee, publisher and wife of the
paper’s founder, while she was on a visit to Taiwan, for allegedly
publishing articles supporting Beijing overtures for peaceful
reunification of Taiwan with the Chinese mainland. She was re-
leased only after vigorous protests from Chinese in America,
members of Congress, and the United States State Department.*®
Since this incident the newspaper’s coverage of the news has been
less sympathetic toward the PRC.

Centre Daily News, which also professes a nonpartisan stance,
advocates unification of the China mainland with Taiwan. Two
years after owner Chao-chu Fu began publishing an American edi-
tion, the paper benefited from the 1984 demise of China Times by
hiring about thirty former employees of the defunct paper, thus im-
proving the professional standards of its staff in the United States.
The paper began to attract a liberal following and became a serious
challenger to the World Journal in the competition for readers, es-
pecially in New York and Los Angeles areas.



124 H. M. Lai

The paper, however, was embroiled in several controversial ac-
tions. In 1987 Fu shocked the Chinese community when he sum-
marily fired Yu-hsi Chen, liberal deputy manager of the New York
office under whose management the paper had been highly critical
of Taiwan's human rights violations. He also discharged Shih-ying
Tan, a respected investigative reporter, for her exposé of Taiwan
involvement in the 1984 assassination of Henry Liu in San Francis-
c0.” The political stand of the newspaper became noticeably more
subdued and less anti-KMT after the shakeup. It has been widely
speculated that the moves were intended to placate Taiwan author-
ities and to persuade them to release Fu’s frozen assets on the is-
land. Ironically, in spite of these moves, in 1987 the procurator of
the Taiwan High Court named Fu on a list of fifteen “fugitives”
wanted for seditious acts against the state, an order which was not
lifted until one year later.®! (As mentioned previously, Fu also dis-
missed reporter Ying Chan in 1989 for articles offending a powerful
Chinese community organization.)

In 1989 Chao-chu Fu voiced support for the PRC government
when it ruthlessly suppressed a democracy movement in Beijing
and then subsequently arrested numerous dissidents all over the
country.®? But when he ordered his staff in New York to publish a
sympathetic editorial, ten editors resigned in protest.® Angry sup-
porters of the China democracy movement also pressured adver-
tisers not to patronize the paper.5* In July Fu was forced to step
down as chairman of the board of Centre Daily News enterprises
and chief editor of the paper’s New York edition.5® On September
18, 1989, the management of the paper announced indefinite sus-
pension of publication due to large operating deficits.

Notwithstanding the editorial stand of Centre Daily News,
condemnation of the Beijing crackdown was widespread in the Chi-
nese American and Chinese Canadian press. It included the pro-
PRC newspapers Wen Wei Pao and Ta Kung Pao of Hong Kong, as
well as New York's China Daily News. However, by July, as the
Beijing authorities reasserted control over the situation in China, it
began to pressure these wayward newspapers to toe the official
line. The Hong Kong papers soon conformed, but China Daily
News, rather than giving in, announced a “temporary” cessation of
publication beginning on July 30, 1989.% Ironically, the paper had
just observed its 49th anniversary four weeks earlier. At the time it
was the oldest newspaper in New York.

It is too early to evaluate the long-range effects of the Beijing
events on Chinese communities in Neorth America, but for the mo-
ment the PRC can find few sympathetic voices among the Chinese
American and Chinese Canadian newspapers.

Chinese Press in U.S. 125

Increasing Focus on Chinese Community Issues

The struggle for equal opportunity, led by middle class intellec-
tuals and professionals beginning in the late sixties, stimulated the
growth of activism and fostered feelings of concern for the Chinese
community among Chinese Americans. There was a sentiment that
Chinese-and English-speaking Chinese should work together in or-
der to bring about change. This led to an emphasis on the bilingual
format as a vehicle for communication. Representative of this
thinking was the bilingual East/West, established in 1867 by Gor-
don Lew in San Francisco. For more than two decades until
September 1989, when it closed due to continued operating deficits,
this weekly was noted for its coverage of Chinese American and
Asian American issues. East/West was one of the earliest Chinese
papers to use offset printing and Chinese typewriting services.

During this period many Asian Americans, including Chinese
Americans, were inspired by the African American civil-rights
movement to formulate a similar concept for Asian Americans. A
number of militant Asian American organizations arose to advocate
social change. Many of these published newsletters and newspapers
focusing on issues such as racism, housing, employment, the plight
of the underprivileged, and so on. Some better-known Asian Ameri-
can movement publications, mostly monthlies, with predominantly
Chinese American participation, were the Marxist-oriented Getting
Together (1970-78), published in New York and San Francisco by 1
Wor Kuen; Wei Min Pao (1971-75), published by Wei Min She in
San Francisco; and Equality (founded in 1977), published in New
York City by Asian Americans for Equality. Other papers were
Chinese Awareness (founded in 1971), connected with the Los An-
geles youth organization Teen Post; Working Together (founded in
1971), published by The Third Arm in Honolulu; and Yellow Seeds
(founded in 1972), published by the Philadelphia organization of
the same name. These monthly publications use the bilingual for-
mat extensively. With changes in the radical movement and the
rightward drift in America in the eighties, most of these have
ceased publication.

As a result of the civil rights movement in the United States,
the status of the Chinese in both America and Canada improved
markedly during the seventies. Many Chinese moved into the
mainstream. American and Canadian political issues that affected
the Chinese community increasingly became of greater importance
to many Chinese. Some Chinese newspapers founded during this
period also began to express this growing concern. One of the
earliest, China Post, was founded by motion-picture theater owner



126 H. M. Lai

Lucas Liang in 1972. This newspaper was nominally neutral with
respect to the PRC-Taiwan issue and emphasized news coverage of
the community. It also claimed to be the first Chinese daily to use
offset printing technology.5

By the eighties all papers from left to right on the political
spectrum were putting more emphasis on issues of concern to Chi-
nese Americans. Issues such as equal rights, affirmative action,
political participation, and political empowerment in the
mainstream became of primary interest. The Sino Daily Express,
founded by radic and television broadcaster Arthur Liu in New
York in 1980, is characteristic of the increasing focus on domestic
issues. The motto of this daily was “to take root in this land” and
“to serve the Chinese in America.” Like China Post it also claimed
to be non-partisan and was critical of both the Taiwan and PRC
governments. However, it emphasized the local community and
also provided news of the Hong Kong entertainment world.®®
Around 1985 it began a Queens edition to try to capture readers in
that growing community.

In Canada several new dailies began publishing in the rapidly
growing Chinese community in Toronto. Two that have success-
fully survived are Chinese Express Daily News, founded in 1971 by
former Shing Wah Daily News editor Robert Chow,* and Chinese
Canadian Daily, founded in 1984. Both papers take a non-partisan
stance on the PRC-Taiwan conflict and emphasize community is-
sues.

EXPANSION AND ATTRITION IN RESPONSE TO A CHANG-
ING READERSHIP, 1970 TO THE PRESENT

In the eighties the Chinese community press came to maturity
in Los Angeles, the third largest and most rapidly growing Chinese
community in the United States. For many years Los Angeles had
played the role of a satellite distribution point for San Francisco
papers. Nationally distributed dailies were the first to capitalize on
the phenomenal growth in the region’s population in the eighties.
In June 1980 World Journal was the first to establish a Los Angeles
edition, Chinese Daily News, with its office in the rapidly growing
suburb of Monterey Park.®®

International Daily News arrived in 1981 and also established
its national headquarters in Monterey Park. Centre Daily News fol-
lowed in 1984. In 1986 Young China Daily, which by then had
developed a close relationship with Taiwan’s Youth Daily, an organ
of the Taiwan Defense Ministry,® began by publishing a southern
California edition called China Daily News. The rapidly expanding

Chirese Press in U.S. 127

Chinese community of Houston also saw its first Chinese daily, the
right-of-center Southern Chinese Daily News, around 1983, with
Wea Lee as publisher.

Notwithstanding the expanding Chinese market, escalating
costs and the fierce competition in the marketplace continually
took a heavy toll on newspapers from the mid-seventies on. The
better-financed, large-scale national operations put much pressure
on existing community-based newspapers with limited capital and
small staffs. Financially marginal newspapers began to fail. In 1976
the Taiwan KMT had to take over the ailing New York party organ,
Chinese Journal, and soon shut it down. During that same period
Vancouver's New Republic and Toronto’s Shing Wah Daily News
both underwent reorganization. By 1979 New York’s pro-Nation-
alist China Times was sold to Sing Tao Jih Pao.

San Francisco Journal, plowing back profits from printing the
overseas edition of Beijing's People’s Daily, went to daily publica-
tion in 1983. But the owners gave up in 1986 when they could make
little headway in attracting advertisers and subscribers. In the
meantime the Chingse American Citizens Alliance organ, Chinese
Times, which had been resting on its laurels as one of the leading
Chinese newspapers in America, suffered rapid erosion of its com-
petitive position, resulting in successive losses. By 1988 the paper
had to be sold to local investors.®? It was the only locally es-
tablished Chinese newspaper remaining in San Francisco. On the
East Coast New York’s China Post (closed in 1986), Sino Daily Ex-
press (closed in 1986), and Peimei News (closed in 1987) also dis-
appeared from the scene,® leaving United Journal and China Tri-
bune as the only conservative dailies remaining from the fifties. On
the left the lone daily newspaper was China Daily News, which
continued to publish for a few more years, supported heavily by
PRC advertisements and PRC-related business enterprises. As
mentioned above, it closed as a consequence of the bloody events in
Beijing in 1989. In Vancouver the pro-PRC weekly Da Zhong Bao
stopped publishing in 1981. It was followed by the New Republic
and the Chinese Voice in 1984 and 1988 respectively, leaving the
Tai Hon Kung Po once again the only locally owned newspaper. In
Toronto similar fates befell Chinese Commercial News biweekly in
1986 and Chinese Express Daily in 1988.

Since the mid-eighties the Chinese press has definitely been
dominated by the nationally distributed dailies. These are major
enterprises requiring much operating capital. Although financial
figures are closely held secrets, revenue from subscribers and
advertisers in the Chinese market is obviously limited. In the mid-
eighties a circulation of fifteen thousand was considered high.®



128 H. M. Lai

Among these major news organs the Hong Kong-based Sing
Tao Jih Pao appeared to be favored by Chinese in Canada, but in
1987 World Journal went after the growing Canadian market by
establishing a Toronto edition. In the United States World Journal,
Centre Daily News, and Sing Tao Jih Pao were all widely read. But
in the meantime capital and operating costs continued to rise, and
in the second half of the eighties there were signs that even some of
the national papers were straining their financial resources.
International Daily News, which at one time appeared to be at-
tempting to compete for a share of the national market, appeared to
be concentrating its efforts in southern California and Texas by the
mid-eighties and offered only token competition on the East Coast.
By 1989 the paper had discontinued its weekly magazine Chinese
Weekly Post and published instead a weekend supplement with re-
duced number of pages. Its competitor Centre Daily News suddenly
closed its Hong Kong edition in 1987 accompanied by the firing of
key personnel mentioned previously. Soon afterward it also sus-
pended the operations of its newly established Houston edition.®
As stated earlier, the paper closed down in 1989.

Of the major newspapers World Journal appeared to be in the
strongest financial position, backed by the resources of the United
Daily enterprises in Taiwan. In 1986 it established World TV and
World Bookstore in New York City, with the latter quickly opening
branch stores in numerous Chinese communities in the United
States and Canada.®® Thus the paper gained a leading position in
the information field.

Hawaii, which has a fairly large Chinese population but rela-
tively few immigrants, did not share in the developments which
took place on the mainland. In 1975 Zhenji Ma began publishing
the daily Honolulu Chinese Press to test the market. The results
were disappointing, and the trial was quickly terminated after
twenty-seven issues. In 1978 the oldest Chinese newspaper in the
islands, New China Daily Press, closed its doors due to lack of read-
ers.®” This left only the KMT-supported United Chinese Press hang-
ing on, publishing more advertising than news items in its pages.
For all practical purposes the Chinese community press in this,
once the second largest center for Chinese newspapers in the West-
ern hemisphere, is a memory of the past.

Table 3 provides a list of the surviving dailies still in print na-
tionally or in major cities.

Chinese Press in U.S.

129

Table 3. Daily Newspapers in United States and Canada, Late 1989

Sing Tag Jih Pao (East Coast edition)
United Journa
World Journal (New York edition)

CITY NEWSPAPER POLITICAL AFFILIATION
Honclulu United Chinese Press Kuomintang
Houston Southern Chinese News no party afTiliation; right of center
Los Angelea/ China Daily News (Los Angeles adi- Kuomintang
Monterey Park tion, Young China Daily) i

Chinase Daily News (Los Angeles edi- pro-Kuomintang

tion, Warld Journal) ]

Intarnational Daily Ne no party afTiliation; right of center

New York City China Tribune pro-Kuomintang

ro party afTiliation; right of center
no party affiliation; right of cenler
pro-Kuomintang

San Francisco

Chinese Times

Sing Tao Jih Pao (West Coast edition)
World Journal {San Francisco edition)}
Young China Daily

no party affiliation; right of center
no party affiliation; right of center
‘:(m-Kuominunz

vomintang

Chinese Times/Taf Hon Kung Po
Ming Pao Daily News (Vancouver edition)

Toronta Chinese Canadizn Daily News no party afTiliation; middle of the road
Shing Wah Daily News Kuominu;;\'gl .
Sing Tao Jih Pao (Eastern Canada edition)  no party affiliation; right of center
Worid Journai {Toronto edition} pro-Kuomintang

Vancouver Sing TaoJih Pao (Weslern Canada edition)

no party afTiliation; right of center
Chee ﬂn Tong
no party alfiliation; middle of the road

3 International Daily News distributes the same edition nationwide except for some local substitutions in

the advertisements.




130 H. M. Lai

Weeklies, Newsletters and Periodicals Fill the Gap

By the late sixties the availability of Chinese typewriting ser-
vices and technological advances such as offset printing made pos-
sible lower production costs. This encouraged the rise of weeklies,
which require less staff than dailies. The increasing Chinese
population stimulated the rise of a number of these publications. A
notable one was San Francisco's pro-Taiwan Truth Weekly (1967-
86), which later became a semiweekly. The paper was founded by
Frank Wong, who had been an editor at the Chinese World and
Chinese Times. The paper focused on the community and tended
toward sensationalism and gossip. It was the precursor of several
similar weeklies. Another newcomer was Chinese Commercial
News (1976-83), founded by Francisco Hsieh, proprietor of a public-
ity firm. This last differed from other papers in that it was dis-
tributed free and the contents consisted mostly of advertisements
along with brief news items.

There was such a proliferation of weeklies in San Francisco
during the seventies that at times the reader had the choice of nine
to ten locally published semiweelklies, weeklies, or monthlies at
newsstands.®® New York was also another center for publishing
weeklies.?

By the fifties and sixties a few weeklies focusing on local com-
munity news had appeared in Los Angeles.” As the population in
the region increased, more weeklies appeared, and by the eighties
there were also new publications published in Monterey Park.™
Two of the earliest were So-Cal Community News and United
Times, both founded in 1980. These were similar in nature to the
Chinese Commercial News of San Francisco in that they were dis-
tributed free and focused on community items and advertising.

As the population in Chinese communities increased, there
arose a need to keep the people informed, particularly with regard
to local community events. In some areas the local umbrella com-
munity organization put out newsletters to serve such a function.
For example, during the sixties Seattle’s Chong Wa Benevolent As-
sociation published the bilingual monthly Seattle Chinese Commu-
nity Newsletter, and, from the late sixties to the present, the Port-
land Chinese Consolidated Benevolent Association periodically
published Oregon Chinese News, also bilingual. By the seventies,
however, weeklies, biweeklies, or monthlies also were being pub-
lished regularly in many smaller Chinese communities. One of the
earliest was Sampan Monthly (later a biweekly) of Boston, founded
by the civil-rights group, Chinese American Civic Association, in
1972.72 Beginning in the late seventies such publications, usually

Chinese Press in U.S. 131

tabloid size, also began to appear in Washington, D.C., Houston,
Seattle, Flushing, New York, Dallas, Denver, and Chicago in the
United States and in Edmonton, Calgary, Winnipeg, Ottawa, and
Montreal in Canada.”™ Most of these communities previously did
not have regularly published community newspapers. However, al-
though the Chinese population has been increasing in many cities,
often the population is still too small to support a weekly. For this
reason some of these publications have had to struggle along on
austere budgets in order to survive. Others have depended on
affluent backers or have had access to funding sources for subsidies.

Two weeklies aimed at middle class intellectuals were the Tri-
bune of Los Angeles and Asian-American Times of Flushing. The
Tribune was founded in 1982 as the successor to the short-lived
California Daily News. This paper was an independent voice in the
community, featuring analyses of various international and com-
munity issues and providing a forum for a diversity of opinions. But
on occasion the paper drew the ire of political partisans, both on
the right and on the left; at other times it managed to offend the
sensitivities of powerful community groups. Thus it continually
struggled with fiscal problems and had to cease publication several
times to reorganize. The last version managed to continue publica-
tion for seven months before closing in May 1989.7* Asian-Ameri-
can Times was founded in 1987 by Yu-hsi Chen {(formerly deputy
manager at New York's Centre Daily News), George Chen, and
other intellectuals. This weekly has focused on community issues
from the perspective of the Chinese as part of American society.
The paper has encouraged immigrants to assimilate politically and
socially in order to achieve political and economic gains.™

A number of Chinese-language magazines have also tried to
capture part of the expanding Chinese market but none has
achieved any great degree of success. Orient Publications Ltd. of
Vancouver launched an early ambitious attempt in 1975 when it
began publishing Orient Weekly and the monthly magazine Orient
Vancouver. Aimed at a general audience, the publications included
news, consumer oriented articles, and light reading material. Both
failed within a short period. With the great increase in the Chinese
population in the eighties, however, other entrepreneurs were
willing to try again. The most recent in the same vein are the Big
Family Quarterly (founded in 1988) of New York and the bilingual
Lifestyle Magazine (founded in 1988) of Vancouver. By 1989 the
latter magazine was also began publishing a Toronto edition.

More scholarly articles on politics, humanities, and the arts
were found in periodicals such as the Crossroads (bilingual monthly
founded in 1977) of Toronto, and Hsintu (monthly founded in 1978,



132 H. M. Lai

expired 1981} and Chinese Intellectual (quarterly founded in 1984)
of New York. The latest is New York's Eurasiam Bilingual Monthly
Magazine (founded in 1988). Such publications often have had only
a short life due to the limited audience. A publication in a different
category that has enjoyed some degree of longevity is New York's
People and Events. This monthly, founded in 1983 by Ke Din Chow
specializes in hard-hitting sensational exposé-type reporting on
Chinatown personalities and events. Chow apparently has the
backing of powerful Chinatown leaders for thus far he has escaped
legal and retaliatory actions from the subjects of his attacks.

On the lighter side are the periodicals for entertainment and
leisure reading. Typical are television guides, which have proli-
ferated in San Francisco, New York, and Los Angeles since the ad-
vent of Chinese television programs in the seventies. Besides listing
television programs, these free publications often also include gos-
sipy articles about the entertainment world and short stories.

Publications Aimed at Special-interest Groups

The increasing diversification of the Chinese population has
also given rise to publications targeted at specific groups in the
community. The most numerous and widespread have been news-
papers established by ethnic Chinese from the Indochina peninsula.
These Chinese, more than half of whom have come from Vietnam
and the remainder mostly from Kampuchea and Laos, began arriv-
ing in North America in large numbers as refugees in the late sev-
enties. Among these were many journalists who wasted little time
resuming their profession in their new home. In less than a decade
these journalists have established newspapers in many cities, in-
cluding smaller communities that previously did not have newspa-
pers. Most of the publications are weeklies distributed free at busi-
nesses patronized by ethnic Chinese. The earliest to appear was
Vietnam-Chinese Newspaper, founded in Los Angeles in 1980 by
Vincent Siu-Cong Ly, who in 1986 was a member of the Taiwan
government’s Control Yuan.” Southern California, with its large
concentration of ethnic Chinese from the Indochina peninsula, has
had the largest number of Chinese-language papers addressed to
this group. Chinese-language newspapers for those from Indochina
have also been founded in San Francisco, New York, Philadelphia,
Chicago, Houston, Toronto, Calgary, Edmonton, Winnipeg, and
other cities.” By the late eighties there were still no daily newspa-
pers established by ethnic Chinese from Indochina.

In 1986 a group connected with the San Francisco Journal
started Fukien Chinese Weekly, the first paper targeted at the

Chinese Press in U.S. 133

growing Fujianese population in America. However, the effort
failed within a year.’

There are also publications of limited circulation advocating
various political causes. The Diaoyutai movement of 1870-72
prompted a flood of publications put out by students from Taiwan
and Hong Kong on campuses in the United States and Canada.™
Although few of these publications lasted beyond 1972, a few par-
ticipants became journalists for Chinatown newspapers, in particu-
lar China Daily News of New York and San Francisco Journal, and
Asian American newspapers such as Getting Together and Wei Min
Pao.

Another interesting category consists of news organs of Tai-
wanese political groups, which became more active in the United
States with the increasing number of dissidents exiled from the is-
land in the seventies and eighties. In 1979 the Taiwan government
banned the dissident magazine Formosa Weekly in the aftermath of
the Kaohsiung incident and imprisoned or forced its principals into
exile. In August 1980 expatriate Hsin-liang Hsu began publishing
Formosa Weekly in Los Angeles, the center of a large Taiwanese
population, as the American-based successor to the Taiwan publica-
tion.® It advocated a democratic national revolution in Taiwan
based on socialism. The same year Kenjohn Wang and other
Taiwanese in southern California founded the Asian Journal in
Monterey Park.®! This was the first Chinese paper to focus on news
of the Taiwanese community in America. Its coverage was also crit-
ical of KMT violations of human rights in Taiwan. The paper pub-
lished until 1983. In 1985 Taiwanese dissidents, including those
connected with the above two publications, met in Washington,
D.C., to form the Association to Promote Formation of a Demo-
cratic Party in Taiwan. Soon afterward Formosa Weekly merged
with the newly founded Taiwan Times.*? This paper, published in
Westminster, California, was a proponent of organizing an opposi-
tion political party in Taiwan. However, Taiwan Times soon closed
down because of a lack of operating revenues, Pacific Journal, head-
quartered in Alhambra, California, succeeded it in 1987.%3

On the East Coast United Formosans for Independence began
publishing Taiwan Tribune in Long Island City, New York, in 1981
as its news organ. Around 1988 the paper moved to Gardena in
southern California. There were also several periodicals critical of
Kuomintang rule on Taiwan and advocating more political rights
for the Taiwanese. Some examples were Taiwan and the World
(monthly founded in 1983 in New York; expired in 1987), Tai-
wanese Digest (semimonthly founded by the Taiwanese Cultural
Center of Westminster, 1984), and Taiwan Culture (bimonthly



134 H. M. Lai

founded by the Taiwan-U.S. Culture Exchange Center of Long Is-
land City, 1986)

Publications critical of the PRC government also sprang up
with the entry of dissidents into North America after China relaxed
restrictions on travel abroad in the late seventies. A well-known
periodical is China Spring, founded in 1983 by visiting scholar
Bingzhang Wang and others. Another is Quest, originally founded
in Beijing by dissident Jingsheng Wei in 1979 and subsequently
banned by the government. Wei's supporters revived the magazine
in the United States in 1983. In 1989, five days after the June 4
suppression of the democracy movement in Beijing, a group of for-
mer PRC journalists led by Changqing Cao established Press Free-
dom Herald in Alhambra, California, to voice support for the
democracy movement. Democracy movement organizations in dif-
ferent cities in the United States and Canada provided funding for
the paper. Seven issues have been published during the first eleven
weeks of its existence.

In the eighties the reader can choose from about thirty daily
newspapers, including community-based newspapers, local editions
of national newspapers, and overseas editions of foreign newspa-
pers, published in Chinese communities in the United States and
Canada. There are also numerous semiweeklies, weeklies, biweek-
lies, monthlies and quarterlies. It is doubtful whether any other
ethnic community in the United States and Canada of comparable
size has access to such a varied bill of fare.

This phenomena is a reflection of the diversity within the
community. Since the turn of the century political conflicts in
China have carried over into the local community. Before World
War I such divisions were reflected in the proliferation of dailies
speaking for different political groups. But after the KMT rose to
dominance on the eve of the Sino-Japanese War there was a grad-
ual imposition of a uniform political orthodoxy. This was reinforced
during the fifties and sixties by United States and Canadian sup-
port for the KMT regime in Taiwan and tense relations between
the western nations and the PRC.

After World War II, however, as opportunities opened for Chi-
nese in the United States and Canada, community and national is-
sues began to assume greater importance. China politics began to
recede to a more secondary role. By the mid-seventies these
developments led newspapers to focus increasingly on issues rele-
vant to the hope and aspiration of Chinese in American and Cana-
dian society and to support causes advancing the status of the Chi-
nese in these countries.

Chinese Press in U.S. 135

As more and more Chinese entered mainstream society, Chi-
nese-language newspapers suffered a decline in the fifties and six-
ties. But this trend was reversed in the seventies and eighties by
the influx of a diverse Chinese population of immigrants and
refugees from different parts of the world. This period saw a major
development in the rise of national dailies backed by substantial fi-
nancial resources. In addition to San Francisco and New York City,
Vancouver, Los Angeles and Toronto also became major centers for
Chinese journalism. During this time there also arose weeklies and
monthlies to serve smaller Chinese communities as well as various
target Chinese populations. These publications furnish an essential
service, providing news and information to the large Chinese-read-
ing and mostly foreign-bern population.

In spite of the seemingly flourishing condition of Chinese
newspapers on the North American mainland, the moribund condi-
tion of the Chinese community press in Hawaii does raise the ques-
tion, what will be the eventual fate of Chinese journalistic enter-
prises in Canada and the continental United States once the flow of
immigration subsides and ethnic Chinese participate more fully in
the mainstream? The answer to that question may not be clear for
at least another decade. For the immediate future it is safe to pre-
dict that the Chinese community press will continue to exist in
some form.

A related question is whether newspapers can survive as self-
supporting commercial enterprises. Due to the relatively limited
market, Chinese newspapers have seldom been profitable undertak-
ings in the past. During the first half of the twentieth century the
primary objective of news organs was to sway public opinion to
support political causes. Subsidies from various sources have often
been necessary to establish and maintain these papers. Today, in
spite of the fact that the Chinese population has increased greatly,
fiscal problems remain because there has also been a tremendous
rise in capital and operating costs. But although newspapers kept
afloat by subsidies are generally acknowledged to exist, relevant
hard facts and statistics are often elusive. Whether subsidies can
keep the Chinese press flourishing in North America remains a
question, because many subsidies are subject to fluctuations in the
political situation in China and Taiwan. Yet, as in the case of
Hawaii, subsidies may ensure the continued survival of certain
newspapers long after they cease to break even.



136 H.M. Lai

NoTes:

1. The spelling of names of Chinese individuals and Chinese publications as
adopted by those individuals and Publications in the United States and Canada are
useé preférentially in this essay. If only the Chinese characters for a name are avail-
able, they are transliterated in an teafpropnate system as follows: Cantonese names
in North America are transliterated on the basis of the Cantonese ronunciation;
Taiwanese personal names are transliterated in accordance with the Wade-Giles
system in _conformance with the general practice in Taiwan; remaining Chinese
names, publication titles and publishing houses are transliterated in accordance
with !‘ia.n Pinyin system. For the sake of consistency Chinese personal names are

ven with the surname last except for those well-known individuals, such as Sun
at-sen, whose names had customarily appeared in publications with the surname
first in accordance with the normal Chinese custom.

2. At the end of the nineteenth century there was increased feeling that China's
traditional society must reform in order for her to survive as a nation. In 1898 re-
formers led by g Youwei gained the support of Emperor Guangxu of the Qing
calﬂasty. Reform edicts were issued to the nation in the emperor’s name. However,
alter 103 days, ultra-conservatives, under the leadership of the empress dowager,
imprisoned the emperor and arrested the reformers in a coup d’etat. Kangaﬁeeé
abroad and in 1899 went to Victoria, British Columbia, where he led the formation
of the Chinese Empire Reform Association, popularly known as the Protect the Em-
aror Society. A few years later this or ation changed to the Chinese Empire

onstitutionalist party when the Manchu announced to promulgate a con-
stitution for the nation. After the establishment of the ﬁn:gt;blic of China, the name
of the group was changed aﬁz.;\ to Chinese Constitutionalist party. The party sup-
ported the government in Peking. (The capital was known as Peking until 92{)

The Kuomintang was the successor to the Tongmenghui, a group led by Sun
Yat-sen, which sought to overthrow the Qing dynasty. After the puglic of China
was established in 1912, this group combined with i%ur others to form the Kuom-
intang, or Chinese Nationalist party. In 1913 the Peking government ordered the
Kuomintang to dissolve and it became an opposition party in exile.

_The Chee Kung Tong was derived from the Triads, a secret society allegedly es-
tablished to overthrow the Manchu rulers of China and to restore Han Chinese rule.
The secret society was supported by many Chinese in the lower social strata, partic-
ularly dispossessed peasants, sm vendors, itinerant laborers, and lumpen ele-
ments in southeast China. When.emi ants from these areas went abroad, they es-
tablished lodges of the orgar:izpuon. hee Kung Tong membership was widespread
among Chinese in North America and Hawaii. efore the 1911 Revolution the orga-
nization was allied with the Tongmenghui. After the Republic of China was es-
tablished the two parties had a falling out, and in the Western hemisphere the Chee
Kung Tong became allied with the Chinese Constitutionalist party.

. 3.For a general history of theEpress before World War II, see H. M. Lai, “The
Chinese-American Press,” in The Ethnic Press in the United States: An Historical
?é’xa.brsw and Handbook, ed. Sally M. Miller (New York: Greenwood Press, 1987), 27-

4, Chinese Pacific Weekly, Feb. 20, 1975,

. 5, Pei Chi Liy, Meiguo Hua?'zi‘ao Shi, Xubian (A history of the Chinese in the
United States of America, Vol 2) {Taipei: Liming Wenhua Shiye Gongsi, 1981), 373,
385, 388-89 (hereafter cited as Chinese in the United States 2).

6. Woo was ousted as chief editor of Mun Hey Yat Po in an intraparty struggle.
KMT members connected with the Kuo Min Yat go group aided him in establisimg
Chinese American Weekly.

. T.Pei Chi Liu, “Meiguo Huaqiao Baoye Fazhan Shi,” in Wenyi Fuxing Yuekan
fngteraEysg?sngeAéssance monthly), no. 19 (1971): 49-56; Liu, Chinese in the United

Chinese Press in U.S. 137

. “Bashiyi Zishu” (Autobio hy at 81), in Chen Kun Xiansheng
Shoust' "}‘??bgg;n:'o Mr. C. Q. Yee Hop on hes 15t Birthday) (Honolulu, 1947), 91-
117; “Ji'nian Chen Kun Xiansheng Shishi 13 Zhou'nian” (In commemoration of the
thirteenth anniversary of the passing of Mr. Quon Chun), Chinese World, Aug. 11
and 12, 1967; Liu, Chtnese in the United States 2:370-71.

2 F. 4 Huaxin Yu, Feng Yuxiang Jiangiun Huan Gui Zhonghua
(Cz‘rex'mse}m}lI %r;%daYu:%g’:; spirit returned f.ogChina), e}] m% Wen-shi Ziliao Chu%a{x-
she, 1981), 153-29. Brancges of the Chinese League for Peace and Democracy in
‘America were established in San Francisco, Washington, D.C., and Minnesota.

. Ed Wickberg, ed., From China to Canada: A History of the Chinese
Comx}&nitie% cgmdaf’romnm: McClelland & Stewart, 1982), 208.

Woo, interview with author, August 10, 1974. Gilbert Woo end Yuk
o L Nocbert oo I ors a Chinese fimes, At the time the Chinsse Pacific
Woeekly was founded, Woo was an editor of Kuo Mir Yat Po.

2. Thomas Tong, interview with author, January 17, 1948. Tong ran the
Goldeln Starorélantonesge-language radio program. He was also owner of a printing
shop. Ja was a Chinatown merchant and was also once associated with the radio
program. Lee was editor at Chinese Times after Gilbert Woo left.

.In 1948 the Chinese Communist party called for a political consultative con-
fereng to discuss the establishment of a democratic coalition vernment. The next
year in June and again in September the Chinese People's olitical Consultative
Conference met in Peiping (subsequently changed to Bejjing). It was attended by 134
delegates from the Chinese Communist y, other political parties, mass organiza-
tions and nonaffiliated individuals. The conference passec a _common program
def’uﬁng the nature of the new government of China and its organizational structure.
It also elected the leaders of 5:3 newly established republic, with Mao Zedong as
chairman. On October 1 Mao officially announced the establishment of the People’s

Republic of China at Tiananmen Square.

_H. M. Lai, “Chinese Politics and the U.S. Chinese Communities,” in Coun-
texpoliflt:I{Pel;d's Lal;"»'as on Asian erica, ed. Emma Gee et al. (Los Angeles: Asian
American Studies Center, 1976) 152.59. On QOctober 9, 1949, KMT-hired hoodlums
broke up a public program organized by the Chinese Workers Mutual Aid Associa-
tion at CASA in San Francisco to celebrate the founcig\f of the PRC. The
leaflets attacking the opposition press called on Chinese “to eradicate the traitorous
Communist_bandits.” &? the ﬁ}}tee;n people named, eight were connected wit

iaozhong Ribao, two with the China WeekI{, one with China Tribune, one with
8hina D News, two with the Chinese Workers Mutual Aid Association, and one
with Chinese American Democratic Youth %Aocordm% to Norbert Woo,
Gilbert Woo's name was on the list at first, but a raember friendly to him pre-
vailed on the others to delete it (interview with the author, December 13, 1988).

. leader of the Suey Sing Association; Lok Yip was a leader in
the Y%xsnggfxggc‘ivaﬁo:; eSa.m Wah You w{as the owner of a chain of supermarkets in
Stockton, California.

_ Jiliang Ma was chief editor at Hong Kong’s Wen Wei Pao during the late
fortie]f B{efore o became a journalist Ma acted ungér the stage name Tangna in the
Shanghai film industry. During the thirties he was married to J mC%: Qmﬁ later the
wife of Chinese Communist leader Mao Zedong. After work.u}zg at Chung Sai Yat Po
{or almost a year, Ma left and later settled in Paris, France ( Y. Ja, interview W“:},}
suthor, March 9, 1989; Zhucheng Xu, “Tangna Juekou Butan .}Lang_ng Jiu Shi

(Tangna was close-mouthed regarding his old velationship with Jiang Qing), in

China Daily News, Sept. 20, 1983).
17. Ching-hu Lai, Yan Yun Si Wang Lu (Memories of past events which seemed

i i ists and clouds) (Taipei, Zhuanji Wenxue hubanshe, 1980),.‘161_-62,
%%%-%}é?nﬁgénhges:n in (él?: United %(zates 2:375, 391; Rongma Shusheng, “Meiguo



138

Xi.n%" (Journey to the United States), installment no. 61, in Sing Tao Jik Pao, Apr.
17, 1972. Kung-chan P’an was manager of Shanghai’'s Shen Pao. He was also a
prominent member of the C. C. clique of the KMT,

18. China Weekly, Dec. 13, 1950.

19. Ronald Leslie Soble, A History of the Chinese World, 1891-1961 (M.A. the-
sis, Stanford University, 1962), 99.

20. H. M. Lai, “A Historical Surveg of the Chinese Left in America,” in
ommittee to Support t cab

Counterpoint, ed. Gee et al,, 63-80; The he Chinese Daily
News, The China Daily News Case (New York, 1852); Liu, Chinese in the United
States 2:390. The e%-avernmenl:'s charges were on the fact that China Daily

News had published a number of these advertisements ﬁalaced by the Hong Kong
banks. Chinese abroad had customarily used this method of sending money to
China. The revenue for the advertisements amounted to less than six hundred
dollars. However, it was techmcalllg' a violation of the embargo im by the
United States on trade with the PRC. There was no doubt that the hysterical

anticommunist climate of the time led to the indictments and the subsequent
convictions.

21, After the Chinese Nationalists established a national government in
Nanking (Nanjing) in 1927, they changed the name of Peking (Beijing} to Peiping.

22. Shing Tai Liang was editor of the KMT organ Chinese Journal. He was also
instrumental in founding the National Chinese Welfare Council, an organization
formed by Chinese Consolidated Benevolent Associations of various cities during the
late fifties. Dou and Liang were also presidents of the New York Chinese Consoli-
dated Benevolent Association in 1940 and 1956, respectively.

23. Liu, Chinese in the United States 2:391-92. Chan and Wong were

Fa)(minent leaders in the On Leong Tong and Bing Kung Tong, respectively, and
T members.

24. David T. H. Lee, Jianada Huagiao Shi (A history of the Chinese in Canada)
{Vancouver and Toronto: Jianada Ziyou Chubanshe, 1967), 352 (hercafter cited as
Chinese in Canada); John Ong, Wo Zai Jiyjinshan 40-nian (My forty years in San
Francisco) (Shanghai: Renmin Chubanshe, 1988), 26-27.

25. Wickberg, From China to Canada, 235, 258-59, 275.
26. Lee, Chinese in Canada, 350.

27. Chinese Times, Aug. 3, 1970.

28. Liu, Chinese in the United States 2:371.

29. The National Conference of Chinese Communities in America was held
March 5-7, 1957, in Washington, D.C. A corresponding conference for Chinese
Canadians took place eighteen years later in Edmonton, Alberta, on August 29-31,

1975, The issues discussed were immigration and multiculturalism (Chinatown
News, Sept. 3, 1975).

30. Huaqiao Jingi Nianjian (Overseas Chinese economy handbook) {Taipei:
Shijie Huashang Mouy: Huiyi Zong-Lianluochu, 1987), 378, 405.

31. In New York, besides Chinese American Weekly, there were China Post (a
weeékiy founded in 1845); Chun Phone (semimonthly founded in 1945, later pub-
lished once every ten dasvs); Chinaweek (founded in 1949); Chinese Community
Magazine (founded in 1952); China Life (semi-monthly founded in 1952); and Chi-
nese-American Digest (mont'hly founded in 1954; later changed to Chinese Sun). In
Vancouver there were Chinese in America (monthly founded in 1950), Life Mirror
(semimonthly founded in 1956, later weekly, then once every five days), and Scho-
lar's Digest (semimonthly founded in 1561). In Honolulu there was Honolulu Chi-

139
Chinese Press in U.S.

nese Monthly (founded in 1954). Most of these publications focused on light, enter-
taining reading materials.

392, Soble, Chinese World, 82.

it i Nian: “Xingdao Ribao” Jinxi Baoging Tekan (Fifty

wa’gt igxumamanggang Bi:o{l%xzu%ngmsn i.a.lngigblicaéi‘on ’ti‘o o?rr?hm;;goxi%%eaghgsiggidﬁ

annive of the Sing Tao Jik Pao) (Hong Kong: Sing 180 Ji Pao. 565k n
i g' i blishing a European edition in London an

:Eglxsmslm itigf\ g;hpe}:izdbeigasny 1‘11ey in 1982. 1t is;‘:.‘}e\e first Chinese newspaper to pub-

lish different editions in various parts of the world.

34, Ibid., 53.

35. Paul K. Hui, “The Chinese Times: Yesterday, Today, and Tomorrow,” in
East/West, July 24, 1974.

36, Liu, Chinese in the United States 2:391-92.
37. San Francisco Examiner, March 9, 1976.
38. San Francisco Weekly, Feb. 25, 1976.

islati f Tai-
i b. 28, 1976. The press offices of the Legislative Yuan o -
wan g? Nce%iosaﬁ‘ ?..os Angeles held c%cktaﬂ parties to pubﬁlcsu_e the World Jour

nal shortly after it began publication.

“ i ily News,” Huaren Bai Shang (Chinese business in Amer-
ica) <%2;,nfé‘$§;" ﬁi'ri'fa{’fuﬁs Plannin ﬂaﬁxd xbﬁéﬁfﬁﬁﬁf &oﬂ,e gl‘g%sf)bggs;:g; fhﬁg
in Taiwan as owner of the intern y ) .
:r‘:: gﬁof?ﬁﬁir‘ﬁr tﬁlewCommerciaI News Journal in Kaohsiung, Taiwaz.

i xu” f the closin,
, “Zh Bao Ting Kan de Xuanxu” (The mystery o clost
o cobd B R R ool (oo B o
(herealter cted oy Nows, o 'e}z: e iyed for its reporting of activities of non-
pular Talwan Daily News. ‘Yhm Tan ot horities forced Fu to sell the paper to a
T dissidents. In the seventies Taiwan authonti ; 1 mﬁfion g
its defense ministry for the alleged sum of seve .
:i?,m] Pan,. %: eltti)}T1 }t:g l‘eﬁ. 'I?aie;.vdan I{?r anglggg w?ggﬂi }}_1‘?1 T&:?::gdﬁgﬁgagl ﬁt?etetalie-
then established Centre Daily News in 13980. ln 1u0. ; eling. etalia:
i i iti ented him from selling his assets in laiwan,
3::;:2;(’11‘ :éwbaen\:::t}}x‘o;é:: fﬁ:; a million U.S. dollars. His family was also not per-

mitted to leave the island until 1986 (Centre Daily News, Apr. 18, 1986).
42, San Francisco Chronicle, Nov. 14, 1984.
43. Tribune, Mar. 9, 1989.

44. Tribune, Mar. 28, 1984.

45. Michael Powell, “The Chinatown Clampdown,” New York Newsday, Apr. §,
1989.

46. China Daily News, Jan. 8, 1978, China Daily News letter to readers

announcing discontinuation of airmail edition, dated March 20, 1988.

47. East/West, June 18,1975; June 30, 1876; Truth Semi-Weekly, June 19, 1977;
June 23, 1078; People's News, July 2, 1977.

48. China Daily News, Sept. 12, 1978.

49. Chinese Weekly Post, no. 131 (Sept. 08, 1985); International Daily News,
Sept. 28, 1985, Oct. 23, 1985.

50. Tribune, July 2, 1987, July 16, 1987.



140 H. M. Lai

51. Tribune, July 30, 1987; Centre Daily News, Dec. 5, 1988.

§2. The death of former Chinese Communist party secretary-general Hu
Yaobang on April 15, 1989, sparked student demonstrations all over the country.
The lar’Igest took place in Bejjing, demanding reforms and more democratic rights.
Using Tiananmen Square as a staging area, the demonstrations in China’s capital
city grew in size as students were joined by civilians. On May 20 the BRC
government imposed martial law in Bejjing and called in People's Liberation Army
units from all parts of China. During the early howrs of June 4, soldiers usin,
weapons and tanks cleared the square and the streets of Bejjing and crushed this
democracy movement. The images of the bloody mili action which were trans-
mitted live on television to many countries abroad evoked worldwide protests.

53. Asian-American Times, May 29, 1989.

54. Centre Daily News, June 15, 1989; July 10, 1989; July 13, 1989.

55. Centre Daily News, July 5, 1989,

56. World Journal, July 31, 1989.

57. China Daily News, Feb. 24, 1986.

58. I-hsiung Lo, “Zhengzhi Xinwen Nong Kua liac Huayu Kuai Bao™ (Political
news caused the fall of Sino Daily Express), in Young China Daily, Feb. 26, 1987,
Feb. 27, 1987 (hereafter cited as “Fall of Sino Daily Express”).

59. Chinatown News, June 18, 1976; Crossroads, Feb. 1977.

60. World Journal, Feb. 1986, weekly supplement.

61. San Francisco Chronicle, July 11, 1988.

62. World Journal, July 3, 1988.

63. Lo, “Fall of Sino Daily Express”; China Daily News, Nov. 9, 1987.

. 54.In 1986 New York’s Centre Daily News claimed to have one of the highest
circulations, The Dpa r reported a daily print run of fifteen thousand (see Zhong Bao
Yuekan [Centre aigreNews monthly] f‘f)ec 1986]): 8-12).

65, Luo Kedao, “Closing of Centre Daily Nows.”
66. World Journal, July 21, 1989.
67. Chinese Times, Aug. 8, 1978,

68. Other pro-Taiwan weekly publications founded during the seventies were
Cathay Times {1972-89), Kiu Kwong Pao {1970-74), Mon War Weekly (1971-72),
People’s News (1971.73), Wah Kue Pao (1975-77), Cne World (1975-7g). Sun Yat-
sen News (founded in 19?5), and Tien Shing Pao (1977-83). There were three left of
center Chinese-language weellies supporting the PRC, all founded in the sixties and
seventies: Chinese Voice (later a short-lived daily), San Francisco Journal (later a
short-lived daily), and San Francisco Week! (197%-’76). There was one weekly which
claimed non- partisanship, the short-lived Dragon Post (founded in 1970).

69. Some weeklies were the pro-Taiwan New York Jao-Pao Weekly (1972-73),
and the pro-PRC Chinatown News (weekly; 1972) and Chinatown Report (weekly;
1973-75). There were also Chinatown Community News (monthly; 1973-75) an
Mott Street Journal (weekly, then biweekly; 1474-76), both oriented to community
issues.

70. In the fifties and sixties the following weeklies were founded in the Los An-
ﬁles area: Chinese Weekly (1951.54); Kwong Tai Press (1951-61}, which changed to
ew Kwong Tai Press in 1961; and Ban-American Chinese Weekfy (1958-64), which

Chinese Press in U.S. 141

changed to American Chinese News in 1964. New Kwong Tai Press and American
Chinese News are pro-Taiwan weeklies.

71. In the seventies came the pro-Taiwan Lap Pao Weekly (1976-87). There
were also short-lived publications such as Los Angeles Chinese Post weekly, founded
in 1974, and Chinatown News monthly, founded in 1978, both of which were liberal
publications that focused on community issues and also supported the PRC.

72. Lai, “The Chinese-American Press,” in The Ethnic Press in the United
States, ed. Sally M, Miller (New York: Greenwood Press, 1987), 27-43.

73. Lai, “Chinese-American Press.” Some other newspapers in the United
States are Voice of Oakland Chinese (monthly founded by the Oakland Consolidated
Chinese Association in 1975) and Power News (monthly founded in 19879) of Oak-
land; Chinese Voice (monthly, later biweekly, founded in 1975), Southwest Chinese
Journal (bilingual monthly, 1976-85), Southern Chinese News (weekly, later semi-
monthly, and then daily, founded in 1979) and Chinese Business News (weekly
founded in 1981} of Houston; Metro Chinese Journal (biweekly founded in 1981} and
Washington China Post (founded in 1983) of Washington, 1..C.; Seattle Chinese Post
(bilingual weekly founded in 1982); China Times Weekly (founded in 1882), U.S.
Eastern Times (weekly founded in 1986), New York China Journal (weekly founded
in 1988), and Chinese Business Week)g' (founded in 1989) of New York City; Dallas
Chinese Times (weekly founded in 1986); Denver Chinese News (founded in 1588);
Chinese American News (weekly founded in 1989) of Chicago; and the China Post
(weekly founded in 1989 in San Francisco and later moved to St. Louis, Missouri). In
Canada there are the Capital Chinese News (monthly founded in 1977 as Ottawa
Chinese Community Newsletter); Manitoba Chinese Post (monthly founded in 1878)
of Winnipeg; Chinese Press (weekly founded in 1982) of Montreal; Alberta Chinese
Times (weekly founded in 1986) of Edmonten; Alberta Chinese Post {weekly founded
in 1986) of %al and Canadian Chinese Times (weekly founded in 1982) of
Edmonton and Calgary; and Asia Dragon News (weekly founded in 1987) of
Vancouver. Vietnamese Chinese newspapers are discussed in a separate note.

74. Tribune, Sept. 24, 1987; Nov. 24, 1988; May 11, 1989,
75. Asian American Times, Nov. 9, 1987.
T6. Qiaoxun, Feb. 1,1981; Newcomers News, Dec. 12, 1986.

77. Dai Thiet Tran, “Qian Shan Wan Shui Dai Fei Yue” (Myriads of mountains
and streams await the flying Viet people), in Overseas-Chinese Magazine (July
1987):17-20. Some other newspapers in the .08 Angeles area are Indochinese News
(weekly founded in 1982), Chuncg IﬁnivNews (weekly founded in 1985), Asia News
(weekly founded in 1987), and China Weekly (founded in 1988}. In 1983 San Diego
saw its first Chinese newspaper, Chinese News. In San Francisco the first Viet-
namese Chinese newspaper was the weekly Bac Trung Nam, or Newcomer News,
founded in 1983. By f9gg this paper was also publishing an edition in Houston,
where there was another concentration of Indochinese refugees. It also had a
cooperative mmg;ment with Chinese News, founded in Seattle in 1986. Another
newspaper in San Francisco was China News, founded in 1984. It became one of the
few Indochinese semiweeklies in 1986. Pagers in other American cities include Viet-
nam Post (founded around 1982) of New York City; Gangfeng Bao (founded around
1985) of Houston; Cheng KungNews {weekly, later a biweekly, founded in 1986) of
Philadelphia; and Four Seas Chinese Weekly News (founded around 1988) of San
Jose. In Canada there are V. C. L. Chinese Journal {founded around 1982) of
Toronto; Indo Chinese News and Cal, Chinese News of Calgary; Edmonton Chi-
nese News of Edmonton; and Manitoba Indochina Chinese News (monthly founded
in 1987) and Prairie Chinese News of Canada of Winnipeg.

78, China Daily News, Apr. 21, 1987.

79. The Diaoyutai movement protested Japanese claims of sovereignty over the
Diaoyutai Islands between Okinawa and Taiwan. Participants were mostly intellec-
tuals and students in the United States and Canada who came from Taiwan and



142 H. M. Lai

Hong Kong. It was the first significant political movement among Chinese students
in North America during the post-World War 11 period.

80. In 1979 the dissident m ine Formosa Weekly defied a Taiwan govern-
ment order forbidding public gat erings and organize{ a meeting in Kaohsiung
commemorating Human Rights Day. The military police used tear %as and force to
break up the crowd of about ten thousand injuring a number of people who resisted.
A few days later the authorities ordered Formosa Waekly to stop publication. Eight
dissidents were arrested and accused of seditious acts,

81. Kenjohn Wong was a Taiwanese immigrant businessman, He was also
founder of the Taiwanese-American Foundation, which provides financial support to
reward and encourage achievements by Taiwanese scho and scientists.

82. Taiwan Times, Aug. 3, 1985.
83. Centre Daily News, June 6, 1987,

43
Chinese Press in U.S. .

Glossary
1. CHINESE PROPER NAMES

i i i rder to
: lish names of many Chinese newspapers are identical. In o o
Eﬁ;ei}zhreeaﬁgg the location of each paper is given in parenthesis using thf&'{a’b???hae
tions LA for the Los Angeles metropolitan area, SF for San Francisco, o he
s ot h3 meworaper Tnastheads. Tor that reasan there are. variations i
ea s‘ N . ) N
:{p“e)l‘lv.inng:znt&hien ?}fews usrs): gf'rabr:ea:ce of the definite article in the various titles.

e
Alberta Chinese Post (Calgary) (A
Alberta Chinese Times (Edmonton) { a3
American Chinese News (LA) (HBHR)
Asia Dragon News (Vancouver) (Ema)
{FHHM)
Asia News (LA)
Asian Journal (LA) (M)
ian
L2

Asian-American Times (NY)
Association to Promote Formation of a ERRENER RS
Democratic Party in Taiwan

i
Aw, Boon Haw

]

Aw Sian, Sally @

{Aaags)
Big Family Quarterly (NY)
Calgary Chinese News {(RERER)
California Daily News (LA) (MBS}
Canadian Chinese Times, The (Calgary) { podasg )
Canadian Chinese Times, The (Edmonton) {pniga )
Cao, Changging WEX
Capital Chinese News, The (Ottawa) { s )

Cathay Times (SF) €718



144

Centre Daily News (NY, LA, SF, Houston)
Chan, Siu King

Chang, William

Cher, Peter

Chen, Tao

Chen, Yuen Ying

Chen, Yu-hsi

Cheng Kung News, The (Phila.)
China Daily News (LA)

China Daily News (NY)

China Life (NY)

China News (SF)

China Post (NY, magazine)
China Post, The (NY, daily)
China Post (SF, daily)

China Post, The (SF, weekly)
China Spring (NY)}

China Times, The (1962-1979) (NY, SF,
Chicago)

China Times (1982-84) (Washington, D.C.)
China Times Weekly (NY, magazine)
China Times Weekly, The (NY)

China Tribune, The (NY, 1943-1950)
China Tribune, The (NY, 1950)

China Tribune, The (NY, 1950-present)

{5#)
£ 4
HE
B
BiE
By
HEB
Cae3nig)
{LEhaRE) (BERER)

(RABRER)
{£1E)

{ PRRNED
CAWETH ?
{@xm88)
(efigm)
(s}
(rRz®?
{pmEF)
{ o lime 38 )
(spuaET)
(s B H)
(qwzma)
(x#EbR)

(gExgunl

Chinese Press in U.S.

145

China Voice Daily (NY)

China Weelly (LA)

China Weekly News; China News (SF)
Chinatown Commaercial News (Toronto)
Chinatown Community News (NY)
Chinatown News (LA)

Chinatown News (NY)

Chinatown Report (NY)

Chinatown Shopper (SF)

Chinatown Teen Post

Chinaweek (NY)

Chinese American News (Chicago)
Chinese American Citizens Alliance
Chinese American Civic Association

%Yix;ese-American Digest; The Chinese Sun

Chinese-American Weekly (NY)

Chinese Awareness {LA)

Chinese Business Weekly (NY)

Chinesa Business News, The (Houston)
Chinese Canadian Daily (Toronto)
Chinese Commaercial News (SF)

Chinese Community Magazine, The (NY)
Chinese Daily News (LA)

Chinese Daily Post (SF)

(142838)
{ p@EmE®)
(SRR

(BHEEEH)
(a#58)
(REARL)D

(87N )
§ TEEY
CmHEE)
HREEDL
(52)
(RN
FELE
BEEFT

(A5kE)

(pRER)
{(REH)

(EBE®)
(& 1))

{mAE3R)
(¥}
(mmitwag)

(EREMW ) (BEZBK)
(ERBH)



146

H.M.Lai

Chiness Express Daily News ; Chin
Express Daﬁy News oront.op)aper ose

Chinese in America (Vancouver)
Chinese Free Press (Vancouver)

Chinese Intellectual, The (NY)

Chinese Journal, The (NY)

Chinese Journal of Commerce, The (NY}

Chinese Nationalist Daily, The/Kuo Min Yat
Po (SF)

Chinese Nationalist Daily, The/Mun Hey Yat
Po (NY)

Chinese News (San Diego)
Chinesa News, The (Seattle)
Chinese Pacific Weekly, The (SF}
Chinese Press, The (Montreal)
Chinese Republic News (NY)
Chinese Times (SF)

Chinese Times, The/Hung Chung Shih Pao
(Toronto)

Chinese Times, The/Tai Hon Kung Po
(Vancouver)

Chinese Voice (Houston)
Chinese Voice (SF)

Chinese Voice Daily (SF)
Chinese Voice, The (Vancouver)
Chinese Weekly, The (LA)

Chinese Weekly Post (LA)

{ i)
(BW@ATD
(mRA®E)
(RmEpT)
(R EHED

L §:Eok-L B

(BHEARDRW)

(RAE®?

{ ImsEsssn )
(xR )
(CRFERR)
(IR ey BT )
(RBaH)
(frisessl)

{ Bty

{ka|E)
(iR )
(E:32 29

(s E0)
{@zam)
{mEFE)

(g )

Chinese Press in U.S.

147

Chinese Welfare Society
Chinese Workers Mutual Aid Asscciation
Chinese World, The/Sai Gai Yat Po (SF, NY)
Chinese Youth Association
Chong Wa Benevolent Association
Chow, Ke Din

Chuck, Maurice

Chun, Quon (C. Q. Yee Hop)

Chun, Siu King

Chun Phone (NY)

Chung Hing News (LA)

Chung Sai Yat Po (SF)

Commaercial News Journal (Taiwan)
Crossroads, The (Toronto)

Da Zhong Bao (Vancouver)

Dallas Chinese Times

Denver Chinese News

Dou, Bat Nau

Dragon Post

East/West (SF)

Eastern Times; U.S. Eastern Times (NY)
Edmonton Chinese News

Equality (NY)

ENu_?)zsmm Bilingual Monthly Magazine, The
(

RgABH

MENTEEE

(HREHR)

REPEW

enpRgE ARECRTRE
WRE

R E

2 1N
HILR
(HE)
CRRE)

(BER}
(THFMED
(@.Eific)
(x#E)
(@ asE R
(HBpER)

B
{Ha)

(HEH)
{HMERIR)
(ZRHE)
(¥Ed)

(R SIEATD



148

H. M. Lai
Far East Times (SF) (axaw)
Formosa Weekly (Kachsiung, LA) (E£HS)
Four Seay Chinese Weekly News (San Jose) (M)
Free China Daily (SF) CEETERS
Fu, Chao-chu FiiEnYC
Fukien Chinese Weekly (SF) (RTEe
Gangfeng Bao (Houston) { Btk }
Getting Together (NY, SF) (ms)
Hong Kong Daily News (¥4
Hong Kong Economic Journal {1as )
Honolulu Chinese Monthiy CEE S8 )
Honolulu Chinese Press
(EREAUBR)
Hsieh, Francisco BIOUR
Hsintu (NY) ot
I Wor Kuen Naiahd
Indo Chinese News (Calgary) (msw)
Indochinese News (LA) (e mme)
International Daily News (LA) {STERE )
Ja, Kew Yuen &R
Kiu Kwong Pao (SF) {(@mHwE)
Kwong Tai Press (LA) (K12
Lap Pao Weekly (LA) {w®)
League for Peace and Democracy in China REREMTR E RN
Lee, Dai Ming 25

Chinese Press in U.S.

149

Lee, Herbert
Lee, Wea
Lee, Ya-ping
Leong, Francis
Lew, Gordon
Lew, Henry
Liang, Lucas
Liang, Shing Tai
Liberty News/Chee You Shin Po (Honolulu)
Liberty Times (Taipei, SF)
Life Mirror (Vancouver)
Lifestyle Magazine (Vancouver, Toronto)
Liu, Arthur
Los Angeles Chinese Post
Ly, Vincent Siu-Cong
Ma, Jiliang
Ma, Jen Kai
Manitoba Chinese Post (Winnipeg)

Manitoba Indo China Chinese News
{Winnipeg)

Metro Chinese Journal (Washingtorn, D.C.)
Min Chih Journal (NY)

Ming Pao Daily News (Hong Kong)

Mon War Weekly (SF)

Mott Street Journal (NY)

ERY FRE

=xR

Bt

2R

i ch

FlER - ILH
®i

R
(gmFE?
{ B}
(A£BL)
(£iE)

wi
{HEHRE)

=il s

BEER

BRE
CERETH )
Camr@)
(BRI )
(RBBE®?
(41
(XEA®?

(®m1)



Chinese Press in U.S.

150 H. M. Lai
Moy, Eugene S
gg?ﬁ%ﬁ&ﬁfb Press/Sun Chung Kwock {FenmEH)
New Kwong Tai Press (LA) {atAs)
New York China Journal (EnmNm)
New York Jao-Pao Weekly {445:81)
(P{/gav; clzfgg)bc, The/Sun Min Kok {(FR@AW)
Newcomer News, The/Bao Trung Nam (SF) {(nER)
Cakland Consolidated Chinese Association ExfAEeY
One World (SF) {XTasR)
Ong, John BEB

Oregon Chinese News (Portland, Oregon) BT )

Orient Vancouver

Cverseas Chinese Economic Journal (SF)
Ow, Yuk

Pacific Journal (LA)

Pan-American Chinese Weekly (LA)
P’an, Kung-chan

Peoimei News, The (NY)

People and Events (NY)

I}R’q)ple 's Daily/Renmin Ribao (Bejjing, SF,

Pecple’s News (SF)
Power News {Oakland, then SF)

Prairie Chinese News of Canada (Winnipeg)

CRFIIE) BB
) (EmHAE)

EE . Efk
CRFRERR)

(%ZEBH)
BB
{itxEHE)

(ARED

{ARB®)
{As2)
(g )

(&)

Press Freodom Herald (LA)

Qiaoxun (Taiwan)

Qiaozhong Ribac (SF)

Quest, The (Bejjing, then New York)
Sampan (Boston)

San Francisco Journal, The

San Francisco Weekly

San Min Morning Paper (Chicago)
Scholar’s Digest, The (Vancouver)
Seattle Chinese Community Newsletter
Seattle Chinese Post

Shen Pao (Shanghai)

Shing Wah Daily News (Toronto)
Sing Pao Daily News (Hong Kong, SF)

Sing Tao Jih Pao (Hong Kong, NY, SF,
Toronto, Vancouver)

Sino-American Daily News (SF)
Sino Daily Express (NY)

Sino Daily Express (Queens)
So, Edward

So-Cal Community News; Chinese
Community News (LA)

Southern Chinese News, The (Houston,
weekly, semiweekly)

Southern Chinese Daily News (Houston)

Southwest Chinese Journal {(Houston)

(FHMaaRR)
(&R
(E®BEH)

(&R

(AR Y CADSRE)D

(e}
AR EAI:L
{(=RR#)

{AtR&R)
(AN D
(HH#E)

(@)

(mEBEH)
(%)

(E&E®)
() ( BMR)
¢ ZiEbRE)
(E25ER%)

o

(HEEss )
(R#EH)
CEmHM

(Emmegan)



152
H. M. Lai
Sun Yat-sen News (SF) (g}
Ta Kung Pao (Hong Kong, SF) {RLHW)
Taiwan and the World (NY) ARAER)
Taiwan Daily News (Taiwan) (=RER)
Taiwan Times (LA) {&58ER%)
Taiwan Times (Taiwan) LTI
Taiwan Tribune (NY, then LA} (EBANR)
Tan, Shib-ying Wi
Third Arm, The =R
Tien Shing Pao (SF) {RR3E)
Tong, Thomas o7 v
Tribune, The (LA) CRiza )
Truth Weekly; Truth Semi-Weekly (SF) CEEH)
Tsoi, Henry BTEM
United Chinese News (Honolulu} {HHEAR)
United Chinese Press (Honolulu) { dgirg )
United Daily News (Taiwan) (BHaAR)
United Formosans for Independence BRI
United Journal, The (NY) (H&a®)
United Times (LA) (HamH@)
V. C. L. Chinese Journal (Toronto) (ghnemu)
Vietnam-Chinese Newspaper (LA) CatEeg )
Vietnam Post (NY) { R
Voice of Oakland Chinese (BwzEAzs)

Chinese Press in U.S.

153

Wah Kiu Yat Paoc (Hong Kong, NY)
Wah Kue Pao (SF)

Wah You, Sam

Wang, Bingzhang

Wang, Kenjohn

Wang, Tth-wu

Washington China Post (Washington, D.C)

Wei, Jingsheng
Wei Min Pao (SF)
Wei Min She (SF)
Wen Wei Pao (Hong Kong, SF)
Wong, Doon
Wong, Frank
Woo, Chin-Fu
Woo, Gilbert
Woo, Norbert
Working Together (Honolulu)
World Journal (NY, SF, Toronto)
Wu, Kenneth
Yellow Seeds (Phila.}
Yip, Lok
Young, Charlie

Young China Morning Paper, The; The
Young China Daily (S@‘)

Youth Daily

(EEREIH)
(EFRD

A

EHEEE

EHER

EZHE
{BAFEE)
MUE
(BE®)

BRi#t
(XXEHD

- HANHE

(HBm?
(#RERD
KyR

) poiid

k3

HEBIR

(HERBRRD

(pEER)



154 H.M. Lai
Yu, Chi<hung weR

Yu, Yun Shan &

Yuey, Joe ma

2. BOOKS AND ARTICLES IN CHINESE
, Huaqiao Jingji Nianjian (Shijie Huashang Mouyi Huiyi Zong-Lianluochu).
(RBIRER ) (HFANA B IRDHS2)

“International Daily News,” in Huaren Bai Shang (Young's Planning and
evelopment Co.).

((Z8-2F B0 @RAR) ) . B{EAGH) (BRenMRAS)
, Xianggang Baoye Wushi Nian: “Xingdao Ribao” Jinxi Baoqing Tekan.
{(FHERA+HE)  (BWaER)£WESHHD
Chun, Quon, “Bashiyi Zishu,” in Chen Kun Xiansheng Shou Ji.
R (/n—BR)Y B {aEtesn)

Feng, Hongda and Huaxin Yu, Feng Yuxiang Jiangiun Huan Gui Zhonghua (Wen-shi
Zih'a% Chu he). & d g & ?

FHE  ARL (B ERGEASNDE) (XL R HRE)
Lai, Ching-hu, Yan Yun Si Wang Lu (Zhuanji Wenxue Chubanshe).
MAN . (BB ( MESCEEL)
Lee, David T. H,, Jianada Huaqiao Shi (Ziyou Chubansha).
R (NMAERE) (Gdist)
Liu, Pei Chi, “Meiguo Huagiao Bacye Fazhan Shi,” in Wenyi Fuxing Yuekan.
iR (2ERFRARER ) BCXBEREA)
Liu, Pei Chi, Meiguo Huagiao Shi, Xubian (Liming Wenhua Shiye Gongsi).

R (RBMELMER ) (RATEEELF)

155
Chinese Press in U.S.

Lo, I-hsiung, “Zhengzhi Xinwen Nong Kua liao Huayu Kuai Bao,” in Young China

Bk . (ECAFMTRET (WIERR) D - R LR}
Luo, Kedao, “Zhong Bao Ting Kan de Xuanxy,” in Jiushi-Niandai Yuekan.
AR () AR ER ) - R 1}.+$R.E!?‘l)
Ong, John, Wo Zai Jiyjinshan Sishi-nian (Shanghai Renmin Chubanshe).
HEL - { RESSWETE) ( LRARIRL)
Rongma Shusheng, “Meiguo Xing,” in Sing Tao Jik Pao.
Ams . (HEF)  RIBSETN)
“Tran, Dai Thiet, “Qian Shan Wan Shui Dai Fei Yus,” in Overseas Chinese Magazine.
Bt (FULRKFRG) - < B>

Xu, Zhucheng, “Tangna Juekou Bu Tan Jiang Qing Jiu Shi,” in Young China Daily
News,

BkE - (EATRIAEEF) ¢ RURHBRER)



