Noora Dadu löysi oman Palestiinansa vasta aikuisena — lue tekstin pidempi versio
22.11.2015 16:51 | Päivitetty: 23.11.2015 10:54Noora Dadusta ei tullut aktivistia eikä poliitikkoa. Hänestä tuli teatterintekijä, jolla on sanottavaa.
Dadu valittiin aina päiväkodin joulukuvaelmassa Mariaksi. Tai melkein aina. Eräänä vuonna roolin sai joku toinen.
— Loukkaannuin siitä hirveästi. Minulla taisi olla ylikorostunut ego jo pienenä, hän sanoo ja nauraa.
Alkuviikosta Näyttelijäliitto palkitsi Kuusankoskelta lähtöisin olevan Dadun Vuoden nuorena näyttelijänä. Hänen tunnetuimpia töitään ovat Helsingin Ryhmäteatterin Eduskunta-trilogia, alun perin Teatteri Takomossa nähty Estella ja Sofia -trilogia sekä Minun Palestiinani, jossa suomalaisen äidin ja palestiinalaisen isän tytär pohtii suhdettaan palestiinalaisuuteensa.
Dadu on leimattu yhteiskunnalliseksi näyttelijäksi.
— Ymmärrän, että se tulee tekemistäni jutuista. Mutta en kauheasti diggaa siitä. En missään nimessä halveksu viihdettä. Poliittinen taidekin on sitä. Esityksen pitää viihdyttää, muuten kukaan ei jaksa katsoa sitä.
Dadun mukaan suurin osa hänen tekemistään töistä ei ole suoraan yhteiskunnallisia.
— Takomon jutut ovat viime vuosina käsitelleet erityisesti rakkautta.
Nuorena Dadu oli vain kuusaalainen tyttö, villi ja vapaa suomalainen, ystävien kaveri, isän ja äidin lapsi. Hän piti arabiruoasta ja tunsi jotain määrittelemätöntä yhteyttä palestiinalaisuuteensa.
Mutta hän koki tietävänsä Palestiinasta vain hieman enemmän kuin muut ikäisensä suomalaisnuoret. Teini-iän itsenäistymisvaiheessa asia ei edes kiinnostanut häntä.
— Lapsi ei ajattele identiteettejä. Minun kansallisuuteni oli se puu, johon kiipesin, ja naapurin Kaisa kiipesi toiseen.
Muutettuaan Helsinkiin Dadu havahtui. Palestiinalaisten toinen kansannousu Israelin miehitystä vastaan syksyllä 2000 oli ensimmäistä väkivaltaisempi. World Trade Center -iskut vuotta myöhemmin toivat terrorismin uhan lähemmäs.
— Kuva palestiinalaisista oli mediassa yksipuolinen ja musta. Se alkoi ahdistaa.
Dadu alkoi lukea kirjoja ja artikkeleja Israelista ja Palestiinasta. Hän teki Jerusalemiin useita matkoja ja tutustui ihmisten arkeen, sukulaisiinsa sekä paikallisiin teatterintekijöihin.
Dadu pitää isänsä synnyinkaupunkia ainutlaatuisena sekoituksena ylimaallista kauneutta ja ihmisen järjettömyyttä.
— Jerusalemissa on ihmeellinen taika. Se, miltä kaupunki näyttää ja katukivet tuntuvat jalkojen alla, hajut ja akustiikka. Nuoret sotilaat konekivääreineen, eri uskontojen rooliasut ja koko historia. Raamattu, kolonialismi, hihhulit maailman joka kolkasta etsimässä valoa niiltä kujilta.
— Ei ihme, että herkimmät pyhiinvaeltajat päätyvät hotellista varastettuun lakanatoogaan kääriytyneenä paikalliseen mielisairaalaan etsimään itseään.
Dadu ahmi itselleen kapasiteettia, jotta pystyy tarvittaessa perustelemaan mielipiteensä ”hihhuliuskovaisille” ja jopa ymmärtämään toisen osapuolen näkökantoja.
Aina hän ei ole pystynyt siihen.
Vuonna 2008 Dadu palasi Venetsian biennaalista avomiehensä kanssa. Tulevaa kauhukokemusta alustettiin raskailla mietteillä. Pariskunta pohti, kuka huolehtii lapsista, jos lentokone putoaa.
— Jouduin koneessa mottiin mieheni ja sionistikristityn väliin. Sitten alkoi vielä turbulenssi. Suomalainen kiihkoilijasetä selitti minulle kirkkain silmin, että sukulaisillani ei ole tyyliin oikeutta olla olemassa.
Dadu sai miltei paniikkikohtauksen.
— En osannut vastata hänelle mitään, änkytin vain.
Dadusta ei tullut aktivistia eikä poliitikkoa. Hän ymmärsi olevansa teatterintekijä, jolla on sanottavaa. Hän kirjoitti Minun Palestiinani -esityksen ja sisällytti siihen lentokonekeskustelun.
— Se oli yleisön mielestä tosi hauska kohtaus.
Dadu aloitti uransa Kuusankosken teatterin lapsiryhmässä. Synnyinkaupungin teatteri oli hänen mielestään hyvä paikka kasvaa.
— Siellä sai tehdä monipuolisia juttuja: paljon klassikkonäytelmiä ja uudempia tekstejä.
Teatterissa syntyi elämän mittaisia ystävyyssuhteita.
— Yksi parhaista ystävistäni, Eeva Rantala oli minulle myös merkittävä esikuva näyttelijänä. Näyttelimme monta vuotta samoissa jutuissa ja ohjasimme lapsiryhmää yhdessä. Hän oli minun tärkein opettajani noina vuosina.
Kuusankoski-aika on muistuttanut Dadun uralla eniten perinteistä teatteritalossa työskentelyä.
— Ajattelin aikoinaan, että menen töihin teatteriin, jään sieltä eläkkeelle ja sitten kuolen. Mutta ala on muuttunut. Virkoja ja kiinnityksiä ei ole hirveästi tarjolla. Toisaalta monet kiinnostavimmista jutuista syntyvät isojen talojen ulkopuolella.
Dadu on ratkaissut asian seuraavasti: jos töitä on ollut vähän, hän on vienyt omia projektejaan eteenpäin. Hän on löytänyt turvasataman pienestä, apurahojen varassa pyörivästä punavuorelaisesta Teatteri Takomosta, jonka esitysten ympärillä on kova hype.
— Siellä on ihania ammattilaisia ja hillittömästi absurdia huumoria.
Takomossa hän kokee kehittyneensä näyttelijänä ja oppineensa nauttimaan esittämistilanteesta yhä enemmän ja enemmän.
”Mä” muuttuu yhtäkkiä Dadun suussa ”miäksi”. Kymenlaaksolaisuus ei ole karissut hänestä Kalliossa. Dadu on vitsaillut vanhojen kavereidensa kanssa, että seuraava esitys voisi olla nimeltään Min Kusis.
— Siinä olisi kyllä ideaa.
Tekstiä täydennetty 23.11. kello 10.50.
Noora Dadu
Syntyi Kuusankoskella vuonna 1981. Asuu Helsingissä.
Avoliitossa taiteilija Teemu Mäen kanssa, kaksi lasta.
Valmistui maisteriksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 2010.
Parhaillaan mukana Helsingin Ryhmäteatterin Eduskunta III -esityksessä.
Näyttelee keväällä Klockriketeaternin kansainvälisessä tuotannossa Three Musketeers — East of Vienna.
Valittu Vuoden nuoreksi lausujaksi Kajaanin Runoviikolla vuonna 2006.
Haluatko ilmoittaa asiattoman viestin?
Jätä sähköpostiosoitteesi jos haluat saada kuittausviestin ilmoituksestasi.
Jouni Suninen, kaupunginvaltuutettu (ps.)
25.11. 9:183>>>Arab
Kyllä heprealaiset ovat synonyymi juutalaisille. Muttaheprealaiset eivät ole kanaanilainen alkuperäiskansa, vaan seemilänen (Seem;Nooan poika) kansa.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><>>
Heprealaiset eivät ole kanaanilainen alkuperäiskansa, muttaheprealaisista polveutuva, Kanaanissa syntynyt juutalainen kansa sen sijaan on kanaanilainen alkuperäiskansa. Juutalainen kansa on samalla ainoa jäljelläoleva kanaanilainen alkuperäiskansa.
"According to archaeologists, however, Israelite culture did not overtake the region, but rather grew out of Canaaniteculture." (Wikipedia)
>>>Arab: Eli siis sekä lähi-idän arabit ettäjuutalaset ovat sukulaiskansoja ja ovat samalta lähi-idän alueelta peräisin. Eivoida siis väittää kummankaan olevan toista enemmän oikeutettu ko,maa-alueisiin. Molempien esi-isät ovat eläneet lähi-idässä kauan ennekö kokojuutalaista uskontoa on edeskeksitty.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jonkin kansan oikeus johonkin maa-alueeseen on juridinenkysymys. Kansa on etnisyyskysymys (kansa = etninen ryhmä). Maanomistusoikeuden toteutuminen jonkin kansan kohdalla on poliittinen kysymys. Kansainvälinen oikeus rakentuu parhaimmillaan kansojen tunnetun historian,ja ihmiskunnan enemmän tai vähemmän yhteisten moraaliarvojen varaan.
Jos edellä mainituista tekijöistä pidetään kiinni, niinihmisten geeniperimällä ei ole mitään tekemistä etnisten ryhmien maanomistuskiistoissa ja valtioiden muodostumisessa. Jos etniset ryhmät javaltiot perustuisivat geeneihin, maailma olisi kovin erilainen paikka kuinnykyään. Se olisi rotuoppiin perustuva maailmanjärjestys.
Juutalainen kansa on vanhin Palestiinassa vielä elävistäkansoista. Juuri siksi juutalaisella kansalla on Kansainliiton (myöh. YK:n peruskirjan 80 artiklan) tunnustama historiallinen oikeus asuttaa Palestiinaa.
Myös arabikansaan kuuluvia ihmisiä asuu Palestiinassa. Heottivat vuonna 1967 itselleen nimen "palestiinalaiset" tai"Palestiinan kansa". Sellaista kansaa ei kuitenkaan esimerkiksi Palestiinan jakoa käsittelevä vuoden 1947 YK:n päätöslauselma tuntenut lainkaan; sellaista kansaa ei Palestiinassa ollut. Myöskään vuoden 1967 YK:n päätöslauselma 242 ei tuntenut sellaista kansaa, koska sitä kansaa ei ollut ennen vuotta 1968. Millä oikeudella sellainen "kansa"siis vaatii Israelin aluetta itselleen - tai yksinoikeutta asuttaa esimerkiksiLänsirantaa?
Arab
24.11. 15:352Kyllä heprealaiset ovat synonyymi juutalaisille. Mutta heprealaiset eivät ole kanaanilainen alkuperäiskansa, vaan seemilänen (Seem; Nooan poika) kansa. Muita seemiläisiä kansoja ovat mm. lähi-idän arabit, sekä mm. muinaiset baylonialaiset ja foinikialaiset.
Kanaanilaset ovat kyllä seeminkielisiä, mutta Haamilainen kansa (Haam; Nooan toinen poika). VT:ssä itse jumala haluaa kanaanilaset surmattavan yhtäkään säästämättä. Nykyään Kanaanilaisia kansoja ei ole olemassakaan.
Eli siis sekä lähi-idän arabit että juutalaset ovat sukulaiskansoja ja ovat samalta lähi-idän alueelta peräisin. Ei voida siis väittää kummankaan olevan toista enemmän oikeutettu ko, maa-alueisiin. Molempien esi-isät ovat eläneet lähi-idässä kauan ennekö koko juutalaista uskontoa on edes keksitty.
Nykyinen kriisi alueella on siirtomaavaltojen aikaansaannos. Ilman niiden sössimistä juutalaiset ja arabit saattasivat asua siellä nyt sulassa sovussa. Saattaisivat.
Luulisi etenkin persupoliitikon, joka vastutaa hallitsematonta maahanmuuttoa ymmärtävän palestiinalaisia arabeja. Balfourin julistuksen aiheuttama juutalaisten hallitsematon maahanmuutto palestiinaan aiheutti kismaa siellä jo asuneen arabi väestön ja juutalaisten kesken. Aivan kuten pakolaisuus nyt Suomessa. Lopputuloksen me tiedämmekin...
Musta vs Valkoinen
23.11. 23:354Oikein mielenkiintoisia kommentteja täällä, kiitos Kouvolan Sanomat.
Itse olen joskus takavuosina hieman yli vuoden tuollakin ko. alueella asuneena yrittänyt aktiivisesti ymmärtää mistä viha ja näin ongelmien ratkaisukyvyttömyys juontaa. En tullut hullua hurskaammaksi.
Tähän keskusteluun haluaisin kommentoida sen verran, että Jouni Sunisella tuntuu faktat olevan paremmin kohdallaan kuin (nimettömästi) häntä arvostelevilla, joiden asiantuntemus tuntuu perustuvan lähinnä teatteriin ja tunteisiin.
Joku täällä suositteli lukemaan "Hamasin pojan" kirjan. Joku haukkui hänet heti Israelin agentiksi. Minä puolestani vinkkaan, laiskoille lukijoille, että googlettakaa "Hamasin poika" ja katsokaa mikä on suomalaisen jornalismin taso.Videolla suomalainen "journalisti"... noh, katsokaa itse.
Jouni Suninen, kaupunginvaltuutettu (ps.)
23.11. 22:014Jouni Suninen: Mikä Noora Dadun "oma Palestiina" sitten mahtaa olla, jää artikkelissa kertomatta.
>>>ok kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Palestiina_(alue)... tänä päivänä asiat on helpohkoa tarkistaa googlen kautta wikipediasta; Kirjoitaa vaan googleen, että "palestiina"... jo vanhanaikaista nuorisolyhennettä käyttääkseni KVG ;)>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Mistä siis tiedät, että se on juuri Noora Dadun tarkoittama "oma Palestiina" ...?
Linkkisi kyllä kaikki tietävät.
Jouni Suninen, kaupunginvaltuutettu (ps.)
23.11. 21:584>>>Arab kirjoitti:
Eli siis Raamatunkin mukaan palestiinan alueella on asunut muita (Kaanilaiset) ennen juutalaisten sinne tuloa.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Abraham oli tarkkaan ottaen heprealainen. Kanaaniin saapuneet heprealaiset olivat siis juutalaisten esivanhempia Uusimpien arkeologisten tutkimusten mukaan juutalainen uskonto ja kansa muodostuivat ja kehittyivät Kanaanin maassa. Juutalaiset ovat siis yksi alkuperäisistä kanaanilaisista kansoista ja ainoa vielä jäljellä oleva kanaanilainen alkuperäiskansa. "Heprealainen" käy synonyyminä sanalle "juutalainen".
Palestiinan arabeilla on aika hatarat sukujuuret Palestiinassa, vaikka he vuonna 1967 omivat itselleen (muilta Palestiinan etnisiltä ryhmiltä lupaa kysymättä) nimen "palestiinalaiset".
YK:n päätöslauselma no 181 vuodelta 1947 ei tunne mitään "palestiinalaisia" tai "Palestiinan kansaa". Päätöslauselma nro 242 vuodelta 1967 ei sekään tuntenut mitään "Palestiinan kansaa" jolta Israel olisi vienyt maat, ja jolle Israelin pitäisi jotain palauttaa.
"Ikivanha Palestiinan kansa joka omisti Palestiinan ja hallitsi sitä ennen sionistien tuloa" on siis satua.
Televisioidussa tilaisuudessa Hamasin ministeri (Al-Hekma TVhuhtikuu 2012; Minister of the Interior and of National Security Fathi Hammad) myönsi, että useimpien Palestiinassa asuvien arabien (ns. "palestiinalaisten") juuret ovat muuallaLähi-idässä, ja että palestiinalaisleima on vain ohut pintasilaus.[i]Ne, jotka ajavat Palestiinan valtion perustamista, yrittävät kuvata Palestiinan arabit joksikin muuksi kuin ympärillä asuvatarabit, ja väittävät että Palestiinan arabit siksi tarvitsevat oman valtion.Niin ei asia ole, sanoi Hammad. "Jokainen palestiinalainen Gazassa ja kokoPalestiinassa voi todistaa arabialaiset juurensa".[/i]http://www.israeltoday.co.il/tabid/178/ ... 0admits%20
ok
23.11. 21:444https://fi.wikipedia.org/wiki/Palestiina_(alue)... tänä päivänä asiat on helpohkoa tarkistaa googlen kautta wikipediasta; Kirjoitaa vaan googleen, että "palestiina"... jo vanhanaikaista nuorisolyhennettä käyttääkseni KVG ;)
Jouni Suninen, kaupunginvaltuutettu (ps.)
23.11. 21:325>>>Jape
Ja Suninen se taas yrittää kirjoittaa historiaa uusiksi.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kerro vain missä kohtaa, niin keskustellaan.
>>>Jape: Palestiina on siellä Lähi-idässä eikä muuksi muutu vaikka voissa yrittäis paistaa.>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niin on - oletko joskus epäillyt sitä?
>>>Jape: On myös Palestiinan kotimaakseen ja synnyinmaakseen tuntevia ihmisiä siis palestiinalaisia. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Toisin sanoen Palestiinassa asuvia juutalaisia ja arabeja, sekä monia muitakin etnisiä ryhmiä joita Palestiinassa asuu. Olet oikeassa. He kaikki ovat palestiinalaisia.
>>>Jape: Siirtomaapolitiikka >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kerro heti, kenen siirtomaa Palestiina on ollut tai on.
>>>Jape: ja myöhempi Israelin rasistinen miehityspolitiikka eivät tätä asiaa muuta. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Miltä valtiolta Israel siis miehittää Palestiinaa? Kerro pian.
>>>Jape: Tosiasioita ovat myös kansainvälisten lakien mukaan laittomien siirtokuntien rakentaminen,>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Palestiinan vuoden 1922 mandaatti on ainoa Palestiinan asutusoikeuden määrittelevä asiakirja, joka sisältyy kansainväliseen oikeuteen. Jos sinulla on esitellä jokin laki joka kieltää juutalaisia asuttamasta mandaatin piirissä olevia alueita kuten Länsirantaa, niin esittele toki se.
>>>Jape: jatkuva terrori alkuperäisväestöä kohtaan >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Juutalaiset ovat asuneet Palestiinassa noin 2000 vuotta kauemmin kuin arabit, joten juutalaiset ovat alkuperäisväestöä. Arabit kyllä terrorisoivat heitä - siinä olet oikeassa.
>>>Jape: Koska uhri saa oikeutta ja koska miehittäjä pannaan vastaamaan teoistaan?>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Arabit tulivat 630 -luvulla valloittajina Palestiinaan, jossa jo silloin oli parituhatta vuotta vanha juutalaisasutus. Niin että jos miehittäjä halutaan nimetä, niin se on kyllä Palestiinaa miehittävät arabit.
Arab
23.11. 17:176Eikö se juutaisten grand father ollut itse aabrahammi. Joka Jounin pyhän kirjan mukaan vie jumalan käskystä kansansa luvattuun maahan, eli silloiseen Kanaanin maahan, jossa silloin asuivat pyhän kirjan mukaan kanaanilaiset... Luikkivat myöhemmin nälkää pakoon Egyptiin, josta itse Mooses sitten johdatti eksyneet takaisin luvattuun maahan, jonka sitten Jossun johdolla valloittivat itselleen.
Eli siis Raamatunkin mukaan palestiinan alueella on asunut muita (Kaanilaiset) ennen juutalaisten sinne tuloa.
Erkki69
23.11. 15:0312Julkisuuden hakua sanon minä
Jape
23.11. 14:1514Ja Suninen se taas yrittää kirjoittaa historiaa uusiksi. Palestiina on siellä Lähi-idässä eikä muuksi muutu vaikka voissa yrittäis paistaa. On myös Palestiinan kotimaakseen ja synnyinmaakseen tuntevia ihmisiä siis palestiinalaisia. Siirtomaapolitiikka ja myöhempi Israelin rasistinen miehityspolitiikka eivät tätä asiaa muuta. Tosiasioita ovat myös kansainvälisten lakien mukaan laittomien siirtokuntien rakentaminen, jatkuva terrori alkuperäisväestöä kohtaan ja suoranainen rotusorto. Luulisi jokaisen kristityn tuntevan piston sydämessään lukiessaan jatkuvia uutisia palestiinalaisiin kohdistuvasta väkivallasta ja riistosta. Koska uhri saa oikeutta ja koska miehittäjä pannaan vastaamaan teoistaan?
Kirjoita kommentti