Clear
  • Màx: 22°
  • Mín: 11°

El camí de muntanya, un camí de transhumància

A la Mallorca tradicional, les guardes d'ovelles de bona part de les grans possessions de la Marina de Llucmajor o del Migjorn passaven l'estiu -l'estiuada- a la muntanya. Abandonaven les pastures eixutes del sud i es dirigien a les més ufanes de la serra de Tramuntana. Per fer el trasllat del ramat, existien llargs camins que travessaven bona part de l'Illa, els anomenats camins de muntanya. De tant en tant, disposaven de cisternes, aljubs i basses que permetien l'abeurada del bestiar i dels pastors. Un dels camins de muntanya més coneguts de Mallorca transcorre entre la Torre (Llucmajor) i el Teix (Bunyola). El camí de muntanya partia de la Torre cap al Puigderrós, Son Verí, l'Arenal, les Cadenes, el Pil·larí, Son Sunyer, Son Oms, actuals pistes de l'aeroport de Son Sant Joan, Son Sant Joan Vell, Son Ferriol, la Creu Vermella, el Pla de na Tesa, actuals pistes de l'aeroport de Son Bonet, Cal Miot, Can Ramonell, Son Daviu Nou, Cals Capellers, Son Pisà, Caubet Nou, Can Penasso, coll de Sóller i cases del Teix.

Començam l'itinerari al final de la urbanització dels Garrovers, al creuer vora Son Daviu Nou, Planera i el camí de Son Sales (ara dit carrer de Neopàtria). El camí de muntanya ha deixat enrere el polígon de Marratxí i el pont inferior de l'autopista de Palma a Inca i voreja després la partió nord-est de Son Macià. Des de la cruïlla de Planera i de Son Daviu Nou, avançam cap al nord, per camí recte sense asfaltar. A la dreta apareix la nova urbanització de Planera, mentre que a l'esquerra s'estén la segregació rústica de Son Daviu Nou. A uns sis minuts de la cruïlla, el camí es troba envaït per vegetació, emmarcat entre dues paretetes. A l'esquerra deixam el portell de Son Canals i, sis minuts després, arribam vora Can Arbona. Abandonam el camí més ample, que ens deixaria a la carretera vella de Bunyola, i voltam cap a la dreta. Ben aviat, travessam el camí asfaltat i continuam amb sòl asfaltat i amb alguna caseta pels voltants. Entre ametlers i garrovers, a cinc o sis minuts de l'anterior cruïlla, arribam a un camí transversal, que cap a la dreta arriba a Son Sales, i que suposa el final del terme municipal de Marratxí i l'inici del de Bunyola.
Continuam recte, amb les cases de Cals Capellers a la dreta. A l'esquerra tanca el camí la paret de Son Pisanet, i poc després apareix a la dreta el safareig de Cals Capellers. És considerat com el safareig més gran de Mallorca. Després, a l'esquerra deixam el portell de Son Pisanet i a la dreta una camada que va a Cals Capellers. Alguns minuts més endavant, el camí continua cap a la dreta, deixant de banda a l'esquerra el camí de Son Gavatxó. Ben aviat ens surt a l'encontre el conjunt de les cases de Son Pisà Vell. Primerament apareix el curiós bloc compost per la capella, amb portal de llinda i la tafona.

El camí passa per davant les cases de Son Pisà Vell, que s'alcen a l'esquerra. El camí després de les cases volta a l'esquerra i entra en terrenys de Son Vivot. Transitam planerament entre sementers de conreu i ametlers, i arribam a l'entreforc amb el camí de Son Vivot, on voltam a la dreta. Dos minuts després, arribam a la carretera de Marratxí o de Son Sales (Ma-2040), a l'altura del km 3,900. Voltam per la carretera, cap a l'esquerra, i anam per l'asfalt alguns minuts, fins que arribam al creuer amb la carretera de Santa Maria a Bunyola (Ma-2020). Continuam cap a Bunyola i, just després, amb una rotonda nova, deixam a l'esquerra la carretera de l'Esgleieta (Ma-2030). En direcció nord, a la dreta, just després de les pedreres de l'Estremera, abandonam l'asfalt i, cap a la dreta, avançam pel camí vell, que discorre vora la carretera. Un poc més endavant, al km 6, travessam la carretera per tornar a agafar el camí vell; a la banda dreta, parteix el camí de l'Estremera Vella, mentre que vora el nostre camí, parteix el camí dels establits de Son Muntaner. El camí vell torna a enllaçar amb la carretera i deixa a l'esquerra, un altre camí dels establits. A hi ha el portell de l'Estremera Nova i a l'esquerra compareix novament el camí vell, asfaltat i interromput per l'edifici d'Emaya; per això, passam la paret seca de la banda dreta del camí i, per un tiranyet, envoltam l'edifici i recuperam el camí per un estret pas. Aquest camí vell avança envaït de vegetació, entre parets seques i, en poc més de dos-cents metres, després de passar vora la casa dita l'Estaló, ens deixa a la carretera vella de Palma (Ma-2031), vora l'entreforc amb la de Santa Maria.

Un poc més a prop de Bunyola, el camí de muntanya deixa la carretera i volta a l'esquerra. Deixa a l'esquerra les cases de Son Moranta i a la dreta Cal Solleric. A la dreta parteix el camí de Caubet a Bunyola. Cinc minuts més endavant surten a la dreta les cases de la Cantina o Caubet Nou. Després, el camí arriba vora les vies del tren de Sóller, on hi ha un entreforc de camins. El camí asfaltat continua recte, en direcció a la carretera de Sóller i al camí de Biniatzar i Raixa, per un pont que passa per davall les vies del tren de Sóller. Mentrestant, el camí de muntanya volta a la dreta, sense asfalt. La via del tren transcorre a l'esquerra i dos minuts més endavant apareix el pont del tren del camí de muntanya, fet cap a 1910 específicament per respectar el camí de transhumància. El pont té tres metres d'ample per uns 5,5 d'alt, i una vintena de llarg, d'extrem a extrem de talús; la coberta és de volta de canó i el sòl apareix empedrat. A l'arrencada del pont el camí volta a l'esquerra i a la sortida torna a voltar a la dreta, recuperant la direcció nord. Després d'una nova volta a l'esquerra, tenim també a l'esquerra Can Miquel Barons. Just després, passam vora Cas Sardiner i voltam pel camí de la dreta. Alguns minuts després, el camí gira a l'esquerra. El torrent de Bunyola queda a la nostra esquerra i, un poc més endavant, el camí de muntanya queda tallat, tot i que continuava vora el torrent, amb restes d'empedrat. Convé abandonar el camí de muntanya i continuar fins a la carretera de Sóller, que trobarem a l'altura del km 13,900. Un poc més amunt queda la desviació vers Bunyola i Can Penasso, on acabam l'excursió.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.